Innovatief zijn: vele bedrijven claimen het te zijn, andere bedrijven zijn het, maar zeker is dat ieder bedrijf dit wil zijn. Innovatie is een belangrijke factor als het gaat om de voorsprong op uw concurrenten. Hoe kan het platform van Salesforce.com daarbij helpen?
Salesforce.com is niet alleen het nummer één CRM-pakket, ook biedt het platform mogelijkheden om veel meer processen dan alleen die van customer relationship management te automatiseren. Of om bijvoorbeeld compleet andere applicaties op te bouwen. Daardoor biedt Salesforce de mogelijkheid om te blijven innoveren, en tegelijkertijd met hetzelfde platform te blijven werken. Dit biedt enorme mogelijkheden voor innovatie, want van simpel databasebeheer tot complexe applicaties – de mogelijkheden zijn legio.
Bij KT-Vision denken we graag mee hoe we kunnen helpen om jou als klant verder te laten innoveren. Daarom is het voor ons van belang te begrijpen hoe de markt werkt waarin jullie opereren, wat het product is dat jullie leveren en hoe jullie processen eruit zien.
Tegelijkertijd borrelen er vaak veel goede ideeën in een organisatie, in de hoofden van mensen, en is het zaak om die naar boven te krijgen. De mate waarin dat lukt heeft alles te maken met bedrijfscultuur.

Hoe ziet een innovatieve bedrijfscultuur eruit? Dit onderwerp is bestudeerd door de Boston Consultancy Group en busladingen managementgoeroes. Ik noem hier de 5 meest belangrijke kenmerken:
Een gevoel van vertrouwen om het werk zo aan te pakken zoals de persoon zelf het beste acht, inclusief ruimte om ideeën uit te proberen, ook als deze (nog) geen cijfermatige onderbouwing hebben. De grote innovators zetten in op hun mensen in plaats van statistieken.
Daaruit volgend, de bereidheid om risico’s te nemen. Als organisatie, wanneer het gaat om tijd en middelen, maar ook voor de individuele werknemer. Een psychologische veiligheid is hierbij belangrijk voor ieder individu, een omgeving waarin het oké is om fouten te maken. Een cultuur waarin geen fouten gemaakt mogen worden, waar ideeën van buitenaf niet geaccepteerd worden of die niet kan veranderen, is de grootste bedreiging voor innovatie.
Snelheid. In een wereld waar de hele omgeving, inclusief de concurrentie, op topsnelheid doorontwikkelt is snelheid van vitaal belang: snelheid van besluitvorming én snelheid van communicatie. Welke communicatiemiddelen worden er bijvoorbeeld ingezet om ideeën te delen en te becommentariëren? Goedbedoelde brainstormsessies, volgepakte vergaderzalen en lange e-mailconversaties zijn niet de beste voorbeelden van constructieve communicatie!
Concrete steun van het management. Zet de organisatie tijd en middelen opzij om te innoveren? Grote innovators beschouwen de hele organisatie als een laboratorium. Denk aan Google waarvan de werknemers worden gestimuleerd 20% van hun tijd te werken aan eigen projecten, of 3M die als doel stelt dat 30% van de omzet moet komen van producten ontwikkeld in de laatste 5 jaar. Innovatie kan geen mooie kreet blijven maar moet (en kan!) worden omgezet in beleid, zo blijkt hier maar!
Bedrijven waar samenwerking centraal staat, waar een collaboratieve atmosfeer heerst, doen het aantoonbaar beter als het gaat om innoveren. Tussen verschillende lagen van de organisatie, en tussen verschillende afdelingen: mensen met verschillende achtergronden hebben vaak verschillende perspectieven, wat kan leiden tot nieuwe ideeën. Vergeet ook de schijnbare tegenstelling tussen bottom-up en top-down innovatie: Ideeën kunnen overal vandaan komen, van topmanagement tot de klant! Hierbij is open communicatie onontbeerlijk zodat goede ideeën niet in hoofden van mensen blijven zitten.

Zeker dit laatste punt is voor ons als implementatiepartner erg belangrijk. Een valkuil is dat het eindproduct ontworpen wordt in overleg met slechts een aantal stakeholders en je zo de eindgebruiker uit het oog verliest. Regelmatig zijn het de eindgebruikers die de beste ideeën hebben hoe hun taken effectiever kunnen worden gedaan, en hoe een softwareoplossing daarbij kan helpen. Ook kunnen suggesties van jullie klanten omgezet worden in een nieuw product om hen nog beter te helpen. Om die reden vinden wij het erg nuttig om met eindgebruikers samen een systeem te ontwerpen, te ontwikkelen en continu te evalueren.
Zo kan Salesforce.com náást je CRM ook het platform worden waar al jullie innovatieve ideeën werkelijkheid worden, en op die manier helpen we graag om jouw systemen daadwerkelijk waarde te laten toevoegen!
Wil je meer weten over wat we voor jullie kunnen betekenen? Neem contact op met Hanno!

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu