Over enkele weken zal je Salesforce omgeving weer overgaan naar de volgende release, Winter ‘18. Een mooi moment voor ons om weer even een aantal favoriete vernieuwingen op het gebied van Lightning, Sales en Rapporten & Dashboards op een rijtje te zetten.
Lightning Experience – verbeteringen in de look en feel
Opnieuw heeft Salesforce geprobeerd Lightning Experience (LEX) gebruiksvriendelijker te maken. Ik moet zeggen dat de previews er veelbelovend uit zien. De gebruikersinterface is op drie punten aangepast:
Een hogere informatiedichtheid en beter overzicht door minder witruimte – meer zien zonder te scrollen.Verbeterde leesbaarheid door lettergrootte en kleuren – belangrijke informatie trekt hierdoor de aandacht.De mogelijkheid een achtergrond en kleur toe te voegen – hierdoor meer contrast tussen voor- en achtergrond.

Verbeterd leadconversieproces
Erg enthousiast ben ik over het verbeterde leadconversieproces in LEX. In Classic is dit proces vrij star en zeer beperkt te configureren. Het proces is in LEX op diverse fronten verbeterd:
Bij het converteren van een lead zoekt Salesforce naar bestaande Accounts, Contacts en Opportunities die matchen met de Lead.Van eventuele gematchte records kun je tijdens het proces de details inzien.In het conversiescherm kun je tevens de velden van de aan te maken records bewerken.

Opportunities
In LEX is het toevoegen van een Opportunity Team aan een Opportunity wat verbeterd. Hierdoor kost het minder tijd om een team toe te voegen. Tevens is het nu ook in LEX mogelijk om gebruikers na het maken van een Opportunity te verplichten om Producten toe te voegen.
Person Accounts
Doet u zaken met consumenten, dan maakt u misschien gebruik van Person Accounts. Het aanzetten van Person Accounts kan alleen via Salesforce Support en is iets makkelijker gemaakt. Je kunt nu vanuit je eigen Salesforce-omgeving Support de opdracht geven om Person Accounts aan te zetten. Een grotere verbetering is dat potentiële duplicaten nu ook worden getoond voor Person Accounts en gebruikers met de juiste rechten Person Accounts kunnen samenvoegen.
Multi-touch Campagnes
Met de nieuwe multi-touch campagnemodellen kan de marketingafdeling zelf kiezen hoe zij de beïnvloeding van een of meerdere Campagnes op een Opportunity wil toewijzen. Naast het standaardmodel waarbij de omzet aan een zogenaamde primaire campagnebron wordt toegewezen zijn er 3 modellen beschikbaar:
Het First Touch model traceert welke campagne je het eerst in contact brengt met prospects.Het Last Touch model laat zien welke campagne helpt bij het sluiten van deals.Het Even Distribution model laat zien hoe de campagnes presteren over alle interacties met je prospects.
Let wel, deze functionaliteit is alleen beschikbaar voor gebruikers in een omgeving die gekoppeld is aan Pardot.

Rapporten en Dashboards
Onder deze kapstok liggen echt weer een aantal interessante wijzigingen in het verschiet.
Lightning Report Builder (Beta)
Salesforce introduceert in deze release de opvolger van de huidige Report Builder, de Lightning Report Builder, waarmee gebruikers zelf data kunnen analyseren. De nieuwe report builder ziet er goed uit en hopelijk kun je er nog sneller en efficiënter rapporten mee maken. Zoals gezegd betreft het hier een beta-versie waardoor bepaalde functionaliteit nog niet beschikbaar is, bijvoorbeeld joined reports, bucketing, cross filters en custom summary formulas. De Lightning Report Builder moet expliciet voor gebruikers worden aangezet door middel van een instelling en een permission set.
Open in Quip
Vorig jaar kocht Salesforce Quip. Quip is een tool die communicatie en productiviteit samenbrengt in de vorm van ‘levende’ documenten. Een logische stap dus dat Salesforce nu functionaliteit introduceert om een Salesforce rapport eenvoudig in een Quip Spreadsheet te kunnen openen. Het voordeel hiervan is dat je deze data vervolgens in andere Quip documenten kunt gebruiken of kunt verwerken met de vele spreadsheetfuncties die in Quip beschikbaar zijn. Doordat je de data automatisch kunt laten verversen heb je geen omkijken meer naar het bijwerken ervan.
Wist je trouwens dat deze functionaliteit ook beschikbaar is voor Excel of Google Spreadsheets? We vertellen je er graag over.

Tabellen op je Dashboard met Lightning Tables
Met een nieuw component, de Lightning Table, kun je tabellen toevoegen aan een Dashboard. Gebruik een tabel bijvoorbeeld als aanvulling op een grafiek waarbij je direct de details inzichtelijk hebt. Voor volgende releases wordt er gewerkt aan het toevoegen van Chatterfoto’s en conditionele opmaak.

Dashboards op de Home Tab
De laatste mooie toevoeging in LEX die ik hier bespreek is de mogelijkheid om een Dashboard toe te voegen aan de Home Tab. Hiermee kun je de belangrijkste KPI’s voor je medewerkers direct op de Home Tab projecteren.

En verder…
Door een custom report type aan te maken met als primaire object Groups kun je een rapport maken waarmee je op basis van een ranking inzicht krijgt welke Chatter Groepen het meest actief zijn. Een ranking is gebaseerd op posts, opmerkingen en likes. Salesforce werkt deze ranking wekelijks bij. Dit is beschikbaar in Classic en LEX.Chatter Groups krijgen een Trailhead look met een standaard Trailhead-gerelateerde banner en avatar.Ben je er een paar weken tussenuit en wil je dit aan je collega’s laten weten? Op je persoonlijke Chatter profiel kun je een Out-of-Office instellen, inclusief datums en een out-of-office bericht. Vervolgens verschijnen deze datums achter je naam, op allerlei plekken waar deze in Salesforce zichtbaar is.

Vragen?
Heb je vragen of wil je meer weten over Winter ‘18? Of wat de mogelijkheden in deze nieuwe release kunnen betekenen voor je organisatie? Wij brainstormen graag met je mee. Neem gerust contact met ons op!

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu