Vrijwel iedere website bevat wel een contactformulier. Een dergelijk formulier is een laagdrempelige manier voor consumenten om contact te leggen met een bedrijf. Met het invullen van (contact)formulier toont een persoon interesse in een bepaalde dienst of product. Wat doen jullie met deze contactgegevens en misschien belangrijker, hoe worden deze geregistreerd?
Wanneer contactgegevens en informatieaanvragen achtergelaten zijn op je website is het zaak hier zo efficiënt en snel mogelijk opvolging aan te geven. Het maken van een koppeling tussen je website en CRM systeem helpt hierbij. Salesforce heeft hiervoor een mooie out-of-the-box functie: Web-to-Lead. Met Web-to-Lead wordt de data uit de formulieren direct in Salesforce vastgelegd. Er wordt een lead aangemaakt en de lead kan opgevolgd worden door sales medewerkers. In deze blog beschrijf ik aan de hand van een praktijkvoorbeeld welke mogelijkheden en voordelen het gebruik van Web-to-Lead op kunnen leveren.

Een Praktijkvoorbeeld
Recent hebben we voor een klant de Web-to-Lead functionaliteit breed ingezet. De eerste vraag was of we een gemakkelijke manier wisten om leads op een beurs direct in Salesforce vast te leggen ten behoeve van snelle en efficiënte opvolging. Om dit te faciliteren hebben we een website pagina opgezet met daarop een formulier waarmee het beursteam de leads in kan voeren. Met een automatisch antwoord wordt er een e-mail gestuurd met een bedankje voor zijn/haar interesse en de mededeling dat er binnenkort contact wordt gezocht. Vervolgens zijn de leads gekoppeld aan een campagne, bijvoorbeeld de beurs, en toegewezen aan een wachtrij. Uit deze wachtrij kunnen de sales medewerkers de lead direct opvolgen.

Na het succes van deze formulieren was de volgende stap om alle formulieren op de website te koppelen met Salesforce. Om te registreren welk formulier ingevuld is, hebben we voor elke pagina een campagne aangemaakt waar de lead aan gekoppeld wordt. Op deze manier is voor ieder formulier apart inzichtelijk hoeveel leads het genereert.
Voordelen
Wanneer we bovenstaande samenvatten levert dit de volgende voordelen op van het gebruik van Web-to-Lead:
Het handmatig invoeren van visitekaartjes en andere contactgegevens is verleden tijd!In combinatie met goede marketing campagnes meer leads verzamelen, en inzicht krijgen in welke campagnes het beste rendement opleveren.Gestructureerde en efficiënte opvolging van nieuwe leads.
Spreken deze voordelen u aan en bent u benieuwd naar de mogelijkheden van Web-to-Lead voor uw website en de stroomlijning van het leadproces? Neem dan gerust contact met ons op.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu