Pardot for Lightning: een naadloze integratie van Marketing en Sales

Het is een feature waar we al even op wachten maar die nu echt het licht gaat zien: Pardot for Lightning. Nu nog in beta maar vanaf de volgende release (Winter ‘19) voor iedereen beschikbaar. In onze ogen een waardevolle ontwikkeling waar Salesforce en Pardot gebruikers op gewacht hebben. Waarom? Dat licht ik graag toe in deze blog.

Het is geen geheim dat Salesforce uniek is in de kracht van het Platform. Met Lightning Experience en de voortdurende verbetering daarvan wordt door Salesforce grootschalig ingezet op de ultieme gebruikerservaring. Met de Pardot for Lightning app wordt daar een grote stap in gemaakt, met name voor gebruikers van Pardot.

Pardot-gebruikers hadden tot op heden al de beschikking over een Pardot-tab binnen de Salesforce-omgeving. Technisch bestond deze ‘integratie’ uit een iFrame waarin Pardot werd geladen, een soort kijkvenster voor Pardot. Doordat Pardot werd ingesloten resulteerde dit regelmatig in bugs zoals het terugkeren naar het dashboard bij het vernieuwen van de pagina of andere ergernissen bij het navigeren door Pardot in de Salesforce-omgeving.

Met Pardot for Lightning komt daar verandering in. Zoals de naam waarschijnlijk al doet vermoeden is dit een échte Lightning-app. Naast het feit dat hiermee de navigatie-bugs zijn opgelost, zijn er nog een keur aan andere voordelen op te noemen:

Tabbladen

Net als bij de andere Apps in de Salesforce-omgeving zoals Sales, Service of je eigen custom app heeft Pardot for Lightning tabbladen. Automations, Pardot Reports, Content en Pardot Settings zijn nu via een tabblad te benaderen.

Zijbalk

In de Pardot for Lightning-app is ook de zijbalk nu te zien. Via deze zijbalk kunnen de Marketing Assets (formulieren, e-mail templates, campagnes en bijvoorbeeld dynamische content) van Pardot worden bekeken en bewerkt. Binnen Salesforce wordt op deze manier een naadloze integratie van de Pardot-omgeving geboden.

Campagnes

Ook op het gebied van Campagnes is er een mooie stap gemaakt. Waar voorheen onderscheid werd gemaakt tussen Salesforce- (marketingactiviteit) en Pardot Campagnes (eerste touchpoint), zijn deze twee typen Campagnes nu één. Ook Campagneleden blijven netjes in sync tussen de twee applicaties. Als een leuke extra is Path toegevoegd aan Campagnes in Sales Cloud. Door middel van de statusbalk wordt de status van de Campagne visueel gemaakt.

Marketing Asset Rapport

Hiermee is het mogelijk om binnen Salesforce te rapporteren over de performance van de Marketing Assets (formulieren, e-mail templates, campagnes en bijvoorbeeld dynamische content) binnen Pardot. Dus met behulp van een Salesforce Rapport. Er wordt op deze manier meer inzicht gegeven in de effecten van de marketing campagnes en de inhoud die daarvoor gebruikt is.

Samenwerking via Chatter

Een van de laatste grote verbeteringen die ik wil benoemen is de mogelijkheid tot samenwerken via Chatter die hiermee nu ook ‘binnen’ Pardot beschikbaar is. Door gebruik te maken van Chatter kan eenvoudig worden gecommuniceerd over een campagne. Lange e-mail conversaties worden hiermee voorkomen, en alle communicatie is direct gecategoriseerd en inzichtelijk op de juiste plek.

Gebruikers en Gebruikersrollen

Ook het gebruikersbeheer voor Pardot is vereenvoudigd. Door een Salesforce-profiel en Pardot-rol te relateren maakt Pardot for Lightning automatisch gebruikers aan in Pardot. Technisch dan, want de gebruiker merkt eigenlijk niets meer van het bestaan van twee gebruikers.

Met Pardot for Lightning wordt de samenwerking tussen de marketing- en de sales-afdeling dus behoorlijk eenvoudiger gemaakt doordat de muur tussen de twee applicaties voor de gebruiker grotendeels wordt afgebroken. Door gebruik te maken van hetzelfde platform en de sterk verbeterde gebruikerservaring worden er wellicht ook voor u verschillende ergernissen uit de weg geruimd.

Wilt u meer informatie of kunnen wij u helpen op het gebied van Pardot? Neem contact met ons op!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.