Anderhalf jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar Growteq. Na jaren zelf volop onderdeel te zijn geweest van Sales, Service en Marketingactiviteiten, sta ik nu aan de andere kant van de tafel. En één ding valt me in ieder geval op, alle knelpunten die ik zelf heb ervaren zijn zeker niet uniek.

In bijna elk gesprek komt het weer op tafel;

  • Welke type software oplossing past bij mijn organisatie.
  • Hoe zorg ik er voor dat de software goed aansluit bij de behoefte van mijn medewerkers?
  • Welke manieren zijn er om de adoptie van mijn CRM software te verbeteren?
  • Moet ik een overstap maken naar een andere software oplossingen, maar wat moet ik dan kiezen?

De software jungle
Welkom in de software jungle waar termen als ERP, CRM, BI, SCM, WMS en TMS hoorbaar zijn en waar veel paden naar uiteenlopende eindbestemmingen leiden. Maar heeft uw huidige pad ook de gewenste bestemming? U komt hierachter door allereerst een heldere visie te ontwikkelen op de toekomstige ontwikkeling van uw organisatie. Hoe flexibel wilt u in te toekomst zijn? Voorziet u een groeiscenario of focust u vooral op het verbeteren van de klantervaring en uw productiviteit?

Snelle groei en IT
In de praktijk zien we dat veel snelgroeiende organisaties worstelen met het goed coördineren van deze groei. In een startup fase is er vaak ruimte om op pragmatische wijze veel bedrijfsprocessen te organiseren en zijn op zichzelf staande softwareoplossingen toereikend genoeg. Startend met een boekhoudpakket wordt er bij elke volgende stap in de groei een additionele softwareoplossing aangeschaft. Deze sluiten in deze fase van groei goed aan, maar blijken in te toekomst een stuk minder schaalbaar dan gedacht, door beperkte aanpasbaarheid en minimale integratiemogelijkheden met uw andere softwareoplossingen. Zo wordt het IT-landschap eerder een last dan lust om de wendbaarheid van uw organisatie te blijven behouden.

Is de keuze voor één all-in-one ERP-oplossing dan de uitweg in het schaalbaar maken van uw IT-systemen? Een alles in één omgeving, van financieel en HR tot uw operationele processen, klinkt heel aantrekkelijk en beperkt inderdaad de noodzaak en het aantal integraties. Een ERP oplossing blinkt vaak uit binnen één of twéé specifiek domeinen. Dit betekent dat er altijd domeinen zijn, zoals bijvoorbeeld Marketing & Sales, waar de aansluiting beperkt is. Om dit proces toch onder te brengen in uw ERP omgeving zijn veel aanpassingen noodzakelijk, indien dit al mogelijk is.

“Hoe richt je je applicatielandschap zo in dat je de “best in class” bedrijfssoftware gebruikt maar wel je flexibiliteit behoud?”

Maar hoe dan verder? Hoe richt je je applicatielandschap zo in dat je de “best in class” bedrijfssoftware gebruikt maar wel je flexibiliteit behoud? Wij geloven dat de bedrijven die kiezen voor het naast elkaar gebruiken van enkele key softwareplatformen dit voor elkaar krijgen. Een specifiek platform voor het beheersen van uw klantcontact, één voor uw operations en bijvoorbeeld aangevuld met een goed koppelbare oplossing voor uw boekhouding. Juist deze keuze beperkt het aantal leveranciers tot een overzichtelijk niveau, zonder dat u in hoeft te leveren op de flexibiliteit van uw bedrijfs-IT.

“Het is de configuratie van deze platformen die zorgen voor uw onderscheidend vermogen…”

Het is de configuratie van deze platformen die zorgen voor uw onderscheidend vermogen en daarmee uw concurrentievermogen verbeteren. Zullen we daar eens met elkaar verder over praten?

In mijn volgende blog zal ik in gaan op de vraag hoe je het probleem van CRM-adoptie door medewerkers oplost. Wilt u onze inzichten echter nu al weten of worstel u ook met soortgelijke vragen over de inrichting van uw applicatielandschap?
Bel me gerust even voor een kennismakingsgesprek.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.