Trends voor 2023: Digitale transformatie

“Uber yourself before you get Kodaked”

Het einde van het jaar nadert en het is dus weer tijd voor lijstjes! Zo kennen we het lijstje met de populairste zoektermen op Google. In de lijst van dit jaar is ‘Oekraïne’ een van de meest gezochte termen in Google. Daarnaast scoren de zoekopdrachten ‘Ali B’ en ‘Wordle’ ook hoog. Ook de toonaangevende analistenbureau’s zoals Gartner en Forrester publiceren in deze tijd hun jaarlijkse top 10 technologische trends op het gebeid van IT en innovatie. Wij pikken er drie uit. Wat ons betreft zijn dit de grote thema’s op het gebied van data- en analytics, CRM en business intelligence (BI) voor het MKB. Laat u erdoor inspireren en vertaal het in acties, stappen en projecten, zodat u in 2023 werkelijk kan sturen op basis van nieuwe mogelijkheden!

Trend 1: Artificial Intelligence

Kunstmatige intelligentie (Artifcial Intelligence of AI) lijkt overal aanwezig, maar het blijkt vaak nog onduidelijk wat het precies inhoudt. Het probleem met Artifcial Intelligence is eigenlijk dat de definitie erg breed is. 15 jaar geleden beschouwden veel mensen het navigatiesysteem in auto’s als een vorm van kunstmatige intelligentie, terwijl wij dit vandaag de dag niet meer doen. Hetzelfde zie je je nu terug bij veel technologiebedrijven: bestaande oplossingen worden aangepast naar AI om te profteren van de enorme hype in de markt.

Belangrijke begrippen in het universum van Artifcial Intelligence zijn: big data, analytics (diagnostic, descriptive, predictive, decision support en decision automation), algoritme, machine learning, deep learning, virtual and augmented reality. Een aantal recente ontwikkelingen binnen AI zijn ChatGPT. Je kunt om daarmee te experimenteren gratis een account aanmaken op de website van OpenAI. Ook DALL-E is een mooie recente ontwikkeling binnen het Artificial Intelligence landschap. Deze AI genereert afbeeldingen op basis van tekstuele inputs. Zo creëert het zelfs award-winning kunst of kan het laten zien in hoe de kamer van het Meisje met de Parel van Johannes Vermeer eruit zou kunnen hebben gezien.

Is Artifcial Intelligence dan geen blijvertje? Zeker wel. Artifcial Intelligence is de wetenschap en de techniek van het vervaardigen van intelligente machines, voornamelijk intelligente computerprogramma’s. Of eenvoudiger gezegd: het is het concept waarbij computers taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is.

AI zal steeds verder verankerd raken in ons dagelijks leven, zeker omdat het meer en meer op de werkvloer ingeburgerd raakt. Volgens analisten zal Artifcial Intelligence een steeds belangrijkere rol spelen in CRM of klantrelatiebeheer. Een concreet voorbeeld? Met Artificial intelligence kunnen er slimme verbanden worden gelegd tussen de data die verzameld is. Bekijkt een klant na het ontvangen van een offerte bijvoorbeeld heel vaak de meegestuurde demo, dan zal AI daaruit afleiden dat de klant oprecht geïnteresseerd is. Het systeem kan de verkoper dan bijvoorbeeld aanraden om eens op te bellen om te horen of alles duidelijk was (en misschien meteen de deal te ‘closen’). En chatbots zullen antwoord geven op steeds complexere vragen, zonder dat er een klantenservice medewerker aan te pas hoeft te komen. Ook kan AI helpen om gemakkelijker relevante routes te plannen langs hoog potentiële verkoopkansen, bijvoorbeeld met Salesforce Maps of Badger maps. Benieuwd of deze tools ook jouw bedrijf een voorsprong kunnen geven in 2023? Neem dan gerust contact met ons op!

Daarnaast blijft Microsoft ook steeds door ontwikkelen op het gebied van Artificial Intelligence. Waarschijnlijk krijgen jullie regelmatig takensuggesties en herinneringen van Microsoft Viva. Een slimme tool die steeds meer geïntegreerd wordt in het Microsoft Office landschap. Microsoft Viva maakt het mogelijk om zowel belangrijke als onbelangrijke taken te onthouden en tijdig af te ronden. Tevens helpt het orde in je dag te houden en geeft het inzicht in je effectiviteit.

Trend 2: Composable (samengestelde) data en analytics

Composable data en analytics doelt op het combineren van meerdere data-, analytics- en AI-technieken. Waarbij je in het verleden zag dat er een keus gemaakt werd voor één technologie, zie je nu een beweging waarbij er vaker gekozen wordt voor meerdere analyse- en business intelligence-tool. Dus een trend van een rigide “all-in-one” data architectuur naar een modulaire architectuur.

Het grootste voordeel van composable data en analytics moet je zoeken in de mogelijkheden die low-codes platformen bieden. Salesforce, Microsoft Power Platform, OutSystems en Mendix slagen hier volgens Gartner het beste in. Dit betekent dat zelfs niet-technische gebruikers relatief eenvoudig hun eigen analyses en rapportages kunnen samenstellen. De voordelen spreken voor zich: snelheid om de laatste inzichten te verkrijgen en flexibiliteit om je aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Bij Growteq ontwikkelt dit soort toepassingen met het Microsoft Power Platform. Voor veel van onze klanten die al gebruikmaken van Dynamics 365, Office 365 of Power BI is de stap naar het Power Platform voor de hand liggend. Als partner van Microsoft zijn wij in staat om alle dienstverlening te leveren rondom het platform en de te realiseren applicaties.

Trend 3: Grip op van datamanagement kosten (in de cloud)

We weten allemaal dat de hoeveelheid en het belang van data voor bedrijven enorm toeneemt. Gelukkig biedt de cloud grote mogelijkheden om data op te slaan en te verwerken voor rapportage en analyse doeleinden. Cloud providers, zoals Microsoft Azure, bieden krachtige services aan waarmee je waarde uit data kan halen. Denk aan Azure Databricks voor de verwerken van grote hoeveelheden data of Azure Machine Learning voor het inzetten van data science en Azure Data Factory voor het transformeren van gegevens. En het mooie is: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Maar “Ieder voordeel hebt zijn nadeel”, zei eens een voetballer. Dat geldt zeker ook voor opslaan en verwerken van data in de cloud. Voordat je het weet draaien er allerlei services die maandelijks worden afgeschreven. Zo zijn er algemene kosten voor security, opslag, bandbreedte en capaciteit, maar bijvoorbeeld ook Azure kosten voor je resources (Storage accounts, Web Apps, Databases en aantal data verversingen)

Wij zien dat veel klanten het lastig vinden om zelf tot een gewogen en geïnformeerd besluit te komen. Azure biedt namelijk ontzettend veel mogelijkheden. Als officiële Microsoft Partner volgen we alle ontwikkelingen op de voet geven advies over de hosting en beheer opties van datawarehouses en datalakes. We helpen je daarom graag om de beste keuzes te maken voor jouw specifieke situatie en bedrijfsdoelen.

Is jouw organisatie klaar voor 2023?

‘Uber yourself before you get Kodaked’ is een gevleugelde uitspraak uit Silicon Valley. Dat is historisch gezien altijd zo geweest, maar nu waarschijnlijk belangrijker dan ooit. Disruptieve technologie – in combinatie met digitalisering – zet veel bestaande businessmodellen onder druk. Digitale transformatie is dan ook een absolute zakelijke noodzaak om de bedrijfscontinuïteit en de concurrentiepositie te borgen.

Nieuwe technologie zorgt niet langer alleen voor meer efficiency, maar maakt dingen mogelijk die tot voor kort ondenkbaar waren. Dat is bijna in alle sectoren zowel een bedreiging als een kans.

Zie jij ook noodzaak tot verandering? Growteq helpt je graag groeien!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

Categorieën

Categorieën

Vragen?

Onze specialisten geven graag antwoord op uw vragen!

Trends voor 2023: Digitale transformatie

  1. Home
  2. Blogs
  3. Trends voor 2023: Digitale transformatie