Verleg je Salesforce grenzen met Apex Triggers

Ervaren Salesforce beheerders weten dat Salesforce een erg flexibel pakket is wat uitgebreide mogelijkheden biedt om bedrijfsprocessen te automatiseren zonder dat hiervoor geprogrammeerd hoeft te worden. Als de bedrijfsprocessen die in Salesforce worden bijgehouden echter complexer worden, zul je vroeg of laat ook tegen de beperkingen aanlopen van wat je in Salesforce met ‘point-and-click’ kunt doen. Gelukkig zijn er dan altijd nog Apex Triggers die uitkomst bieden.

De kracht van Apex Triggers

De code van een Apex Trigger is geschreven in Apex, de programmeertaal van Salesforce die lijkt op de programmeertaal Java. Voor mensen die ervaring hebben met programmeren in Java of een taal die daar op lijkt, is Apex relatief eenvoudig te leren. Zonder programmeerervaring heb je echter een aanzienlijke voorbereiding nodig om zelf Triggers te kunnen schrijven.

Maar wat is een Apex Trigger dan precies? Een Apex Trigger is gekoppeld aan een specifiek Object (bijvoorbeeld een Opportunity Product) en een actie (zoals aanmaken, bewerken of verwijderen). Zo kun je bijvoorbeeld een Trigger maken die na het aanmaken van een Opportunity Product berekent hoe vaak dit product al is verkocht. En Apex biedt nog meer!

Zo kun je met een Totaaloverzicht-veld (Roll-Up Summary) op Accountniveau direct zien hoeveel Opportunities hieraan gerelateerd zijn. Wil je echter op Productniveau bijhouden hoe vaak een betreffend product is verkocht, dan is een Totaaloverzicht-veld niet toereikend en bieden Apex Triggers het stukje extra functionaliteit wat je hiervoor nodig hebt. Een ander voorbeeld waarbij hulpmiddelen als Process Builder en Workflow niet voldoen, is wanneer er bepaalde acties moeten worden uitgevoerd op het moment dat er een record wordt verwijderd, zoals het aanmaken van een ander record of het sturen van een email. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos!

Tips voor effectief gebruik van Apex Triggers

Wil je zelf Triggers schrijven, of heb je al wat Triggers geschreven, doe dan je voordeel met de volgende tips:

  1. Vraag jezelf altijd af of een trigger benodigd is. Gebruik Apex Triggers alleen als de standaard-functionaliteit tekort schiet. Oplossingen zonder Apex zijn namelijk eenvoudiger te begrijpen en aan te passen voor andere (toekomstige) gebruikers.
  2. Houdt er rekening mee dat een Trigger ook uitgevoerd kan worden op een aantal records tegelijkertijd. Om er voor te zorgen dat je hierbij niet over de Salesforce limieten heen gaat, is het belangrijk om niet voor ieder afzonderlijk record verbinding te maken met de database.
  3. Zorg dat je de verschillen kent tussen de verschillende soorten Triggers. Je kunt een Trigger laten uitvoeren voor of na het aanmaken, wijzigen of verwijderen van records. Om een record aan te passen voordat het wordt gewijzigd, kun je het beste een ‘before’-Trigger gebruiken, maar als je het Id van een nieuw aangemaakt record nodig hebt, zul je gebruik moeten maken van een ‘after’-Trigger.

Door de jaren heen hebben wij heel wat ervaring opgedaan met het schrijven van goede Apex Triggers. Benieuwd geworden of/hoe Apex Triggers jouw Sales-, Marketing- of Service-proces kan verbeteren? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee!

Meer weten over onze oplossingen?

Onze consultants hebben veel ervaring binnen een grote verscheidenheid aan branches.
Eens verder brainstormen over de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Maak kennis met onze specialist Arnoud van der Heiden.

Wellicht herkent u een van deze vraagstukken.

Inmiddels hebben wij ruime ervaring opgedaan met customer engagement. Wij staan ook u graag te woord bij vragen of opmerkingen.

Salesforce is een Cloud gebaseerd softwareplatform dat organisaties helpt om hun verkoop, marketing en klantenservice te beheren en te automatiseren. Het kan een groot verschil maken in de manier waarop uw bedrijf zakendoet, zoals meer inzicht krijgen in de behoeften van uw klanten en uw salesproces stroomlijnen.

Growteq is een gecertificeerde Salesforce-partner met een team van ervaren consultants die de implementatie van Salesforce kunnen begeleiden. Ze hebben een bewezen trackrecord in het succesvol implementeren van Salesforce-oplossingen en bieden ondersteuning tijdens en na de implementatie. 

Een Salesforce-implementatie is het proces waarbij Salesforce wordt geïntegreerd in uw bedrijfsprocessen. Dit omvat onder meer het configureren van Salesforce om aan uw specifieke bedrijfsbehoeften te voldoen, het migreren van gegevens en het trainen van uw personeel om de nieuwe software te gebruiken. 

De duur van een Salesforce-implementatie hangt af van verschillende factoren, zoals de grootte van uw organisatie en de complexiteit van uw bedrijfsprocessen. Een typische implementatie duurt echter tussen de drie en zes maanden. 

De kosten van een Salesforce-implementatie kunnen variëren afhankelijk van de grootte van uw organisatie en de complexiteit van uw bedrijfsprocessen. Growteq biedt verschillende pakketten aan om aan de behoeften van verschillende klanten te voldoen. 

Ja, Salesforce is ontworpen om intuïtief en gebruiksvriendelijk te zijn. Bovendien biedt Growteq training en ondersteuning aan om ervoor te zorgen dat uw personeel de software goed begrijpt en kan gebruiken. 

Growteq biedt verschillende soorten ondersteuning, waaronder onderhoud, training en voortdurende ondersteuning voor het oplossen van problemen en het aanpassen van Salesforce aan uw veranderende bedrijfsbehoeften. 

Om te beginnen met de implementatie van Salesforce kunt u contact opnemen met Growteq om een afspraak te maken voor een gratis consult. Ze zullen u helpen bij het begrijpen van uw bedrijfsbehoeften en u adviseren over de beste manier om Salesforce te implementeren. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Categorieën

Categorieën

Vragen?

Onze specialisten geven graag antwoord op uw vragen!