Salesforce CPQ en de transitie naar een “as a service” businessmodel

Salesforce CPQ. Al langere tijd vindt er in veel sectoren een verschuiving plaats in het businessmodel van organisaties. Van het aanbieden van een product verkopen zij nu diensten of product-dienstcombinaties. Ik denk hierbij aan voorbeelden als:

  • Swapfiets: mobiliteit in plaats van een fiets.
  • Hello Fresh: maaltijden abonnement in plaats van boodschappen.
  • Phlips Lighting – Light-as-a-Service: licht in plaats van armaturen en lampen.

We noemen dit de service shift. In deze blog van mijn collega Thijs leest u er alles over.

 

In de regel zien we dat (salesteams van) service shifters het hoofd moeten bieden aan een aantal veranderingen:

  1. Een complex productportfolio met meer combinaties en afhankelijkheden, up- en cross-sell mogelijkheden.
  2. Een relationele klantbenadering. Een verkoop resulteert niet uitsluitend in een transactie maar ook in een relatie waarin twee partijen zich voor langere tijd aan elkaar verbinden.
  3. Een ander afrekenmodel en een groter volume (periodieke) facturen.
  4. Een contractrelatie met uw klanten.

De service shift vraagt het nodige aanpassingsvermogen van uw mensen en processen maar zeker ook van uw informatiesysteem. Zonder de juiste tools en automatisering komt uw businessmodel niet tot z’n recht. Is uw bestaande informatiesysteem in staat het nieuwe businessmodel te ondersteunen en te automatiseren? In de praktijk is dit vaak niet het geval.

A screenshot of a social media post Description automatically generated

Gespecialiseerde verkooptools, sterk gericht op deze abonnement-gebaseerde businessmodellen bieden bovengenoemde veranderingen wel het hoofd. Salesforce biedt hiervoor Salesforce CPQ. De afkorting CPQ staat voor:

  • Configure: het configureren van productcombinaties en offertes.
  • Price: de juiste prijs vaststellen op basis van prijs- en kortingsafspraken.
  • Quote: het accorderen en genereren van offertes en offertedocumenten.

Salesforce CPQ stroomlijnt uw Quote 2 Cash proces (lees: alle processtappen van offerte t/m factuur) met als doel meer omzet uit terugkerende inkomstenbronnen, als volgt:

  1. Met Product Bundles (zie screenshot hieronder), Product Rules en Guided Selling (zie screenshot hierboven) helpt het sales om eenvoudig de juiste producten te selecteren bij het samenstellen van een offerte. Dit voorkomt niet-ondersteunde productcombinaties en benut alle up- en cross-sell mogelijkheden.
  2. Door de naadloze aansluiting tussen Salesforce CPQ en Salesforce CRM heeft sales altijd alle relevante klantdata voorhanden, is ze goed geïnformeerd en kan ze hier op het juiste moment en op de juiste manier op inspelen.
  3. Automatische conversie van offerte naar order zorgt voor een goede basis voor het facturatieproces.
  4. Automatische conversie van order naar contract zorgt voor een goede basis van contractbeheer en contractwijzigingen. Dit biedt de mogelijkheid om tijdig in te spelen op aflopende contracten en te sturen op contractverlenging en –uitbreiding.

Herkent u bovenstaande veranderingen of is uw businessmodel al om en bent u op zoek naar een systeem? Neem dan eens contact met ons op.

A screenshot of a computer Description automatically generated

Meer weten over onze oplossingen?

Onze consultants hebben veel ervaring binnen een grote verscheidenheid aan branches. Eens verder brainstormen over de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Maak kennis met onze specialist Arnoud van der Heiden.

Wellicht herkent u een van deze vraagstukken.

Inmiddels hebben wij ruime ervaring opgedaan met Salesforce. Wij staan ook u graag te woord bij vragen of opmerkingen.

Salesforce is een Cloud gebaseerd softwareplatform dat organisaties helpt om hun verkoop, marketing en klantenservice te beheren en te automatiseren. Het kan een groot verschil maken in de manier waarop uw bedrijf zakendoet, zoals meer inzicht krijgen in de behoeften van uw klanten en uw salesproces stroomlijnen.

Growteq is een gecertificeerde Salesforce-partner met een team van ervaren consultants die de implementatie van Salesforce kunnen begeleiden. Ze hebben een bewezen trackrecord in het succesvol implementeren van Salesforce-oplossingen en bieden ondersteuning tijdens en na de implementatie. 

Een Salesforce-implementatie is het proces waarbij Salesforce wordt geïntegreerd in uw bedrijfsprocessen. Dit omvat onder meer het configureren van Salesforce om aan uw specifieke bedrijfsbehoeften te voldoen, het migreren van gegevens en het trainen van uw personeel om de nieuwe software te gebruiken. 

De duur van een Salesforce-implementatie hangt af van verschillende factoren, zoals de grootte van uw organisatie en de complexiteit van uw bedrijfsprocessen. Een typische implementatie duurt echter tussen de drie en zes maanden. 

De kosten van een Salesforce-implementatie kunnen variëren afhankelijk van de grootte van uw organisatie en de complexiteit van uw bedrijfsprocessen. Growteq biedt verschillende pakketten aan om aan de behoeften van verschillende klanten te voldoen. 

Ja, Salesforce is ontworpen om intuïtief en gebruiksvriendelijk te zijn. Bovendien biedt Growteq training en ondersteuning aan om ervoor te zorgen dat uw personeel de software goed begrijpt en kan gebruiken. 

Growteq biedt verschillende soorten ondersteuning, waaronder onderhoud, training en voortdurende ondersteuning voor het oplossen van problemen en het aanpassen van Salesforce aan uw veranderende bedrijfsbehoeften. 

Om te beginnen met de implementatie van Salesforce kunt u contact opnemen met Growteq om een afspraak te maken voor een gratis consult. Ze zullen u helpen bij het begrijpen van uw bedrijfsbehoeften en u adviseren over de beste manier om Salesforce te implementeren. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Categorieën

Categorieën

Vragen?

Onze specialisten geven graag antwoord op uw vragen!