Salesforce’ partnerovereenkomst met Google – en wat jouw organisatie hier aan heeft

Twee weken geleden stond San Francisco in het teken van het jaarlijkse Salesforce-evenement: Dreamforce. Dit evenement – met 171.000 bezoekers het grootste tech-event ter wereld – beslaat 4 dagen, gevuld met workshops, netwerksessies, speeches, feesten en concerten. Een evenement dat door Salesforce wordt aangegrepen om spetterende aankondigingen te doen over nieuwe producten en uitbreidingen op bestaande producten, om zo te laten zien welke richting de CRM-leverancier op wil. Een heel belangrijke aankondiging in dat rijtje was de bekendmaking van de partnerovereenkomst met Google Cloud van maandag 6 november, in een gezamenlijk statement met Diane Greene, CEO Google Cloud. De afgelopen jaren waren er al steeds meer integraties beschikbaar met producten van de zoekmachinegigant, maar die waren er evengoed met de concurrent Microsoft (meer daarover later). Toch heeft deze aankondiging groot gewicht.

Nieuwe integraties

Wat heeft deze samenwerking dan voor Salesforceklanten in petto? Allereerst komt er een integratie met Google Analytics 360. Gegevens uit je Sales Cloud worden met deze integratie beschikbaar gemaakt in Analytics 360, zodat deze kunnen worden gebruikt in het aanmaken van onder andere attributiemodellen en audiences. Andersom wordt data uit Analytics in je Marketing Cloud-rapportage getoond, voor een beter inzicht in je campagne. Ook kunnen de audiences uit Analytics 360 in Marketing Cloud worden ingezet in de direct marketing-kanalen. Deze integraties worden beschikbaar verwacht in de eerste helft van 2018 en wordt zonder aanvullende kosten aangeboden.
Met G Suite zal Salesforce ook (verder) integreren: denk aan de al bestaande integraties met bijvoorbeeld Google Calendar en Drive. Lightning for Gmail is de naam van de bestaande integratie met Gmail waarmee je direct inzicht krijgt in relevante info in een zijbalk naast je Gmailvenster, en dit wordt nog verder uitgebreid met het automatisch prioriteren van e-mails en suggereren van opvolgacties. Er komt een koppeling genaamd Salesforce Lightning for Google Sheets waarmee je een GSheet in je Salesforceomgeving kunt inbedden en records kunt updaten vanuit deze spreadsheet. Salesforce for Hangouts Meet, je raadt het al, geeft je de mogelijkheid om Salesforcedata zoals klant- en casegegevens in je Hangoutscherm te tonen. Een hoop mooie integraties om naar uit te kijken!

Google maakt een inhaalslag

Daarbovenop is Google tot preferred cloud provider gepromoveerd, al blijft vaag wat dat concreet betekent. Eerder werd AWS van Amazon al hetzelfde genoemd, en werd een deal getekend waarmee AWS de infrastructuur voor Salesforceklanten in Canada en Australië mocht verzorgen. Daarbij is het Heroku platform-as-a-service ook al op AWS gebouwd en dat zal voorlopig niet veranderen. Te verwachten is, dat Salesforce in nieuwe regio’s gebruik zal gaan maken van de opslagdiensten van Google Cloud. Voor Google is deze partnerovereenkomst een mooie mogelijkheid om terrein te winnen van Amazon AWS en Microsoft Azure, het cloudopslagplatform van Microsoft, en om via Salesforce binnen te komen bij een hoop mooie bedrijven.

Vertroebelde relatie

Maar Microsoft dan? Niet zó heel lang geleden, op de Dreamforce van 2015, werd zo’n zelfde partnership aangekondigd, maar dan met Microsoft. Het is geen geheim dat Google en Microsoft elkaar concurreren op het gebied van kantoorapplicaties, specifieker Google Docs versus Office 365, waarbij online samenwerken de sleutel is. Maar ook met Salesforce is de relatie vertroebeld, onder andere toen Microsoft voornemens was LinkedIn over te nemen onder sterk protest van Marc Benioff die claimde dat de Windowsfabrikant een monopoliepositie op data zou krijgen. Op Dreamforce 2017 zei Marc Benioff ronduit: “Van Microsoft Office afstappen was waarschijnlijk één van de beste beslissingen die we ooit genomen hebben”. Daar moet wel bij worden vermeld: dat was in het gesprek met de Google Cloud CEO. Desondanks blijft Salesforce wel gewoon de bestaande koppelingen met Microsoftproducten ondersteunen.

En nu?

In ieder geval kunnen we in onze Salesforceomgevingen de komende jaren verdere integratie met Googleproducten verwachten. Jouw specifieke omgeving zal voorlopig niet op een server van AWS of Google komen te draaien. Hoe dan ook zal beveiliging en uptime altijd een prioriteit blijven voor Salesforce.
Goed nieuws dus voor bestaande Analytics 360- en G Suite-gebruikers! Maar wat nu als je deze producten niet gebruikt? Voor die klanten van Salesforce die geïnteresseerd zijn in G Suite bieden Salesforce en Google een jaar gratis G Suite aan, als introductiedeal. Mocht je dit aanspreken, kun je altijd contact opnemen met Hanno.

Meer weten over onze oplossingen?

Onze consultants hebben veel ervaring binnen een grote verscheidenheid aan branches.
Eens verder brainstormen over de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Maak kennis met onze specialist Arnoud van der Heiden.

Wellicht herkent u een van deze vraagstukken.

Inmiddels hebben wij ruime ervaring opgedaan met customer engagement. Wij staan ook u graag te woord bij vragen of opmerkingen.

Salesforce is een Cloud gebaseerd softwareplatform dat organisaties helpt om hun verkoop, marketing en klantenservice te beheren en te automatiseren. Het kan een groot verschil maken in de manier waarop uw bedrijf zakendoet, zoals meer inzicht krijgen in de behoeften van uw klanten en uw salesproces stroomlijnen.

Growteq is een gecertificeerde Salesforce-partner met een team van ervaren consultants die de implementatie van Salesforce kunnen begeleiden. Ze hebben een bewezen trackrecord in het succesvol implementeren van Salesforce-oplossingen en bieden ondersteuning tijdens en na de implementatie. 

Een Salesforce-implementatie is het proces waarbij Salesforce wordt geïntegreerd in uw bedrijfsprocessen. Dit omvat onder meer het configureren van Salesforce om aan uw specifieke bedrijfsbehoeften te voldoen, het migreren van gegevens en het trainen van uw personeel om de nieuwe software te gebruiken. 

De duur van een Salesforce-implementatie hangt af van verschillende factoren, zoals de grootte van uw organisatie en de complexiteit van uw bedrijfsprocessen. Een typische implementatie duurt echter tussen de drie en zes maanden. 

De kosten van een Salesforce-implementatie kunnen variëren afhankelijk van de grootte van uw organisatie en de complexiteit van uw bedrijfsprocessen. Growteq biedt verschillende pakketten aan om aan de behoeften van verschillende klanten te voldoen. 

Ja, Salesforce is ontworpen om intuïtief en gebruiksvriendelijk te zijn. Bovendien biedt Growteq training en ondersteuning aan om ervoor te zorgen dat uw personeel de software goed begrijpt en kan gebruiken. 

Growteq biedt verschillende soorten ondersteuning, waaronder onderhoud, training en voortdurende ondersteuning voor het oplossen van problemen en het aanpassen van Salesforce aan uw veranderende bedrijfsbehoeften. 

Om te beginnen met de implementatie van Salesforce kunt u contact opnemen met Growteq om een afspraak te maken voor een gratis consult. Ze zullen u helpen bij het begrijpen van uw bedrijfsbehoeften en u adviseren over de beste manier om Salesforce te implementeren. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Categorieën

Categorieën

Vragen?

Onze specialisten geven graag antwoord op uw vragen!