In 2015 werd Lightning tijdens het grootste tech-evenement ter wereld voor het eerst aan het Salesforce publiek voorgesteld. Gebruikers en Administrators waren enthousiast: met Lightning wordt de 15 jaar oude Salesforce look vervangen door een compleet nieuwe gebruikerservaring die het werken in Salesforce mooier, sneller en handiger maakt.

Voor gebruikers zijn die voordelen heel tastbaar. In Lightning zijn bijvoorbeeld de pagina’s voor Accounts, Contacts, Opportunities en Cases op de schop genomen en veel meer toegespitst op hoe je als Sales- of Servicemedewerker je dagelijks werk doet. Op de Account en Contact pagina heb je bijvoorbeeld veel beter inzicht in de activiteiten zoals gesprekken, emails of afspraken. En op de Opportunity pagina heb je het zogenaamde Sales Path wat je tips & tricks geeft om openstaande verkoopkansen zo snel en efficiënt mogelijk te sluiten.

Voor administrators ligt de kracht in een compleet vernieuwd setup-menu en de mogelijkheid om pagina’s veel flexibeler in te delen dan voorheen mogelijk was. Dat laatste wordt in Lightning de App Builder genoemd, en is een erg krachtig stuk gereedschap wat administrators in staat stelt om pagina‘s helemaal toe te spitsen op wat de gebruiker nodig heeft. Gemaakte pagina’s kunnen toegekend worden op basis van gebruikersprofiel, app en recordtype zodat een gebruiker in elke situatie ziet wat voor hem of haar op dat moment relevant is.

Toch stapte in 2015 niet iedereen direct over naar Lightning. Dat had twee redenen. Ten eerste waren sommige functionaliteiten uit de oude ‘Classic’ opmaak nog niet direct beschikbaar voor Lightning. Ten tweede was het gaan gebruiken van Lightning een behoorlijk grote stap, en waren bedrijven twijfelend hoe en of ze de stap moesten maken. Trainingsmateriaal was maar mondjesmaat beschikbaar en er waren er nog weinig concrete succesverhalen van andere klanten die met Lightning aan de slag gingen.
Inmiddels is dat allemaal anders. Er is vrijwel niets meer te noemen wat niet in Lightning beschikbaar is, terwijl de lijst met functionaliteiten die alleen in Lightning beschikbaar zijn met elke Salesforce release groeit en groeit. Trainingsmateriaal voor gebruikers en administrators is uitgebreid beschikbaar in de Trailhead trainingsomgeving waar we in een vorige blog uitgebreid over hebben geschreven. Daar bovenop zijn er genoeg succesverhalen van bedrijven en gebruikers die Lightning als veel prettiger en productiever ervaren dan de oude ‘Classic’ opmaak. Het is dan ook geen verrassing dat al onze nieuwe klanten direct in Lightning aan de slag gaan, en ook bestaande klanten de overstap maken.
Maar wat zijn hun specifieke redenen om over te stappen? Wat helpt deze bedrijven en gebruikers zo dat ze juist op dit moment de overstap naar Lightning maken? Ik licht de belangrijkste redenen uit.
Ten eerste helpt Lightning je om sneller te doen wat je wilt doen. Het vinden van data gaat bijvoorbeeld sneller door de zoekbalk bovenin het scherm die je tijdens het typen direct relevante resultaten teruggeeft. Verder zijn je recent bekeken items in Lightning beter inzichtelijk en kun je data of pagina’s favoriet maken zodat je ze snel terug kunt vinden. Ook zijn rapportages en dashboards een stuk toegankelijker. Het aanmaken van data gaat ook sneller door het ‘global actions menu’ waar je snel een activiteit, taak, contactpersoon, verkoopkans en meer aan kunt maken zonder de huidige pagina te verlaten. Ook het converteren van Leads gaat een stuk soepeler. Als laatste kun je bij Opportunities en Leads gebruikmaken van een zogenaamd Kanban bord. Daarop zie je in één oogopslag hoe je Opportunities er voor staan en kun je ze middels slepen naar een volgende fase doorzetten. Als laatste is het bekijken van data een stuk productiever geworden. Als je op een pagina je muis op gerelateerde informatie houdt, zie je direct de relevante informatie op je scherm. En met Lightning Components kun je een pagina helemaal naar eigen wens inrichten zodat je sneller de informatie ziet die je nodig hebt.

Ten tweede helpt Lightning je om beter te werken. Op de Home pagina staat de zogenaamde Assistant, die je helpt in je dagelijks werk. Het herinnert je aan achterstallige taken en geeft de Opportunities weer waar al 30 dagen geen activiteit op is. Op de Opportunity pagina wordt in Lightning gebruik gemaakt van het Sales Path, een visueel overzicht van je verkoopproces. Dat is niet alleen overzichtelijk, maar stelt je ook in staat om bij elke Opportunity-fase specifieke tips te krijgen om zo beter je verkoopgesprekken in te gaan en je Opportunity sneller te winnen. En last but not least, de emaileditor is enorm verbeterd: je maakt mooiere en betere emails dan ooit in Classic mogelijk was.
Ten derde is er Salesforce Einstein, gebouwd op kunstmatige intelligentie, die je helpt intelligente keuzes te maken en die je werk uit handen neemt. Einstein werkt volledig in Lightning en helpt je bijvoorbeeld met het automatisch scoren van Leads, alerts rondom belangrijke emails, het bepalen van klantsentiment, opvolgen van emails, taggen van afbeeldingen en meer. Einstein maakt kunstmatige intelligentie toegankelijk voor ons allemaal.

Lightning is de toekomst en is hier om te blijven. Het helpt Salesforce gebruikers om productiever te zijn, en zal met Einstein alleen nog maar slimmer en beter worden. Wat ons betreft is het tijd om over te stappen naar Lightning, en daar helpen we je graag bij! Neem contact met ons op om dit in gang te zetten en te genieten van een nieuwe slimme gebruikersinterface die het werken met Salesforce sneller, beter en productiever maakt.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu