Terug naar lijst

Heeft jouw organisatie mensen ‘in het veld’ die bijvoorbeeld reparaties of onderhoud uitvoeren? Worstel je met het voldoen aan klantverwachtingen, klanttevredenheid of met verouderde software? Dan is dit een blog voor jou. In dit blog laat ik je kennismaken met Field Service Lightning (FSL), een product in het Salesforce portfolio. Ook neem ik je kort mee langs de voordelen die FSL jouw organisatie te bieden heeft.

Wat is Field Service Lightning?

Field Service Lightning is een oplossing die je helpt bij:

  1. Het bijhouden van werkorders voor preventieve en ad-hoc servicewerkzaamheden;
  2. Het inplannen van werkorders voor uitvoering van de werkzaamheden;
  3. Het uitvoeren van de werkzaamheden door de veldmedewerker, bijvoorbeeld de monteur.

FSL ligt hiermee in het verlengde van Service Cloud.

Field Service-software en taakmanagement op locatie van Service ...

Werkzaamheden bijhouden en volgen met werkorders

Een werkorder is een taak die ingepland kan worden om bijvoorbeeld een storing te verhelpen. Het bestaat uit een kortbondige probleemomschrijving en aanleiding van het probleem of routineopdracht. Een werkorder is een belangrijk onderdeel van de service die we aan klanten leveren. Op de werkorder staat veel informatie waar de monteur zich in kan verdiepen en het probleem beter kan diagnosticeren, waarna hij overgaat tot reparatie of het uitvoeren van routinecontroles. In een vervolgblog ga ik dieper in op alle mogelijkheden met werkorders (Work Orders in FSL termen).

Werkzaamheden eenvoudig toewijzen en (automatisch) inplannen

Binnen Field Service Lightning hebben we veel te maken met werkorders en serviceafspraken. Degene die verantwoordelijk is voor deze onderdelen is de planner. De planner houdt zich continu bezig met het inplannen van werkorders door middel van service afspraken. Hij overlegt met de klant en werkt samen met de monteurs om een werkorder zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Het is belangrijk dat de informatiestroom continu is voor de planner. FSL helpt daarbij.

In een vervolgblog ga ik dieper in op de vele voordelen en mogelijkheden van plannen met FSL.

Makkelijk op locatie werken en toegang tot de juiste informatie met de mobiele app

De Field Service app is het centrale punt voor de monteur. Hij zal hier alle serviceafspraken en werkorders afhandelen. Van servicerapport tot inventarisbeheer. En gelukkig, net zoals de desktopomgeving van FSL is dit aanpasbaar voor je persoonlijke processen. In een vervolgblog ga ik ook dieper in op de ins-en-outs van de FSL mobiele app.

Tot slot

In deze blog heb ik je kort laten kennismaken met Field Service Lightning. In mijn volgende blogs ga ik dieper in op de drie pijlers van FSL: werkorder, (automatisch) plannen en de mobiele app.

Bij Growteq kunnen we je helpen met het verzorgen van de implementatie en optimalisatie van Field Service Lightning voor jouw organisatie. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op!

Illustraties van Salesforce.com ©