Aan de slag met Marketing Automation: Marketing Cloud vs Pardot

Marketing Automation – Het genereren van leads en de marketing daaromheen is iets waar veel bedrijven anno 2017 nog steeds mee worstelen. Een mooie website met interessante content en een contactformulier, plus een wekelijkse nieuwsbrief, zijn vaak onvoldoende om nieuwe leads aan te trekken. Het vergt meer strategische benaderingen om deze stroom constant te houden. Bezoeken genoeg, maar conversie blijft uit. De nieuwsbrief blijft ongelezen of verdwijnt direct bij ontvangst in de prullenbak. Hoe pak je dat aan?

Persoonlijke Customer Journeys

Om jouw (potentiële) klanten te benaderen en hun aandacht vast te houden, moet je weten wat ze bezighoudt. In je Salesforce omgeving staan je Leads en Contactpersonen. Google Analytics bevat bezoekersinformatie van je website en je e-mailmarketingtool een rapportage van de nieuwsbrief. Hoe kun je deze verschillende soorten data optimaal benutten? Door alle kanalen die je hebt aan elkaar te koppelen krijg je inzicht in wat jouw Leads en Contactpersonen interesseert. Ook kun je zien wanneer ze actief zijn. Je kunt hun behoeften in kaart brengen en zo je klanten leren kennen. Hiermee kun je die persoonlijke customer journey opzetten, en sturen op je marketing, zodat jouw klant wél relevante en interessante content aangeboden krijgt. Zodat jouw klant je website als een persoonlijke beleving ervaart. Zodat jouw nieuwsbrief wel gelezen wordt, omdat deze voor de klant relevante content bevat. Als de nieuwsbrief geen relevante en interessante content bevat voor de ontvanger, zal deze hoogstwaarschijnlijk ongelezen blijven of in de prullenbak belanden. Hoe ‘catchy’ je de onderwerpregel ook maakt!

Marketing Automation

In de afgelopen jaren heeft Marketing Automation een behoorlijke vlucht genomen. Steeds meer bedrijven zien hier meerwaarde in. Het automatiseren van je marketing. Klinkt mooi toch, minder tijd met marketing bezig zijn?! Dat is niet waar Marketing Automation voor staat. Marketing Automation helpt je om de juiste aandacht aan de juiste leads te geven. Kwalitatief betere leads te genereren. Bestaande klanten nogmaals aan een product of dienst te helpen. Wellicht rijst ook bij jou de vraag op: maar hoe dan? Marketing Automation bestaat uit een drietal onderdelen:

  • Het opbouwen van profielen;
  • Het opzetten van relevante campagnes;
  • Het prioriteren van leads.

Door middel van het tracken van de activiteiten van leads en klanten op je website kun je bepalen wat er leeft en wat ze bezighoudt. Je houdt bij welke pagina’s bezocht worden, welke formulieren worden ingevuld en voor welk evenement of webinar iemand zich inschrijft. Je houdt het gedrag (impliciete data) en de acties (expliciete data) bij. Hierdoor bouw je een profiel op voor iedereen die je website bezoekt. Dit profiel kan vervolgens worden gebruikt om af te stemmen welke campagnes relevant zijn voor een bepaalde lead of prospect. Hiermee kun je leads en prospects segmenteren. Met behulp van een campagnestrategie kun je de lead een gestuurde, persoonlijke customer journey geven om deze uiteindelijk over de streep te trekken om jouw diensten of producten af te nemen. Daarnaast kun je leads prioriteren. Door het profiel wat steeds uitgebreider en completer wordt kun je mensen steeds beter segmenteren en kwalificeren. Je kunt je leads gaan scoren op bepaalde acties, door punten aan het digitale gedrag van je lead toe te kennen. Wanneer een lead een whitepaper download, krijgt deze bijvoorbeeld 2 punten in zijn profiel, maar bij het invullen van een formulier om de prijslijst te ontvangen krijgt deze er 10 punten bij. Op die manier ga je de echt geïnteresseerde leads herkennen, en kan marketing écht gekwalificeerde leads bij de salesafdeling aanleveren. De leads die nog niet klaar zijn voor een aankoop kun je door middel van het aanbieden van voor hen relevante (marketing)content ‘nurturen’ tot zij wel klaar zijn om voor het eerst of opnieuw jouw product of dienst af te nemen.

Salesforce, Marketing en Marketing Automation

Om bovenstaande te realiseren heeft Salesforce een tweetal prachtige oplossingen: Marketing Cloud en Pardot. Hoe kies je de juiste oplossing voor jouw situatie?

Salesforce Marketing Cloud

Salesforce Marketing Cloud is het B2C platform om persoonlijke 1-1 customer journeys te bouwen en te beheren. Door middel van het verbinden van de interacties van elk kanaal en apparaat, is het mogelijk om naar de behoeften van de klant te luisteren en hierop in te spelen. Je kunt je klanten persoonlijk begeleiden en via het juiste kanaal de juiste boodschap overbrengen. Op een gebruiksvriendelijke manier kun je de journey plannen, verbeteren en klanttevredenheid vergroten en de ervaring personaliseren door middel van specifieke interacties met de klant. Je kunt ieder bericht tracken en de resultaten meten, zonder dat daarvoor enige technische kennis vereist is. Met de tools die Marketing Cloud bevat, kun je de klant benaderen op de manier zoals hij benaderd wil worden, met content die voor jouw klant relevant is. Dit kan via e-mail, maar ook via andere kanalen zoals bijvoorbeeld Social Media of smartphone, zodat je echt een 360-graden benadering creëert.

Pardot

Pardot is het B2B platform voor marketing automation en lead nurturing. Omdat Pardot onderdeel is van de Sales Cloud, is het ten opzichte van de Marketing Cloud gemakkelijk te integreren. Pardot is specifiek gericht op lead-nurturing door middel van e-mailmarketing, dynamische content en bijvoorbeeld campagnes met landing pages op je website. Met website tracking, gebruik van custom redirects, automation rules die bepaalde acties triggeren. Pardot is heel sterk in het opbouwen van een prospectprofiel met prospect activity views. Daarnaast zorgt de Scoring en Grading functionaliteit ervoor dat jij je salesteam hoogwaardig gekwalificeerde leads aan kunt leveren, zodat sales haar tijd aan de juiste leads kan besteden. Door middel van een handige grafische verkooppijplijn wordt de performance van jouw marketing en salesfunnel in kaart gebracht, en kan deze worden geoptimaliseerd op de eventuele pijnpunten die naar boven komen waardoor de sales een boost krijgt.

Kiezen

Kort samengevat: Bedien je de consumentenmarkt? Ben je op zoek naar een marketingtool die jouw bedrijf nog beter op de kaart zet en je klant de perfecte persoonlijke customer journey biedt? Dan is de Salesforce Marketing Cloud waarschijnlijk een geschikte oplossing. Ben je actief in de B2B wereld en ben je op zoek naar een tool die je marketing een boost geeft, je klanten de perfecte customer journey biedt en die ervoor zorgt dat je salesafdeling meer deals sluit doordat zij hun tijd aan de juiste leads besteden? Dan is Pardot de goede keuze. En nu? Begin eens met het in kaart brengen van uw marketingstrategie en de rol die marketing automation hierin kan spelen. Wij brainstormen graag met u mee… Bel of mail ons voor een vrijblijvend gesprek!

Meer weten over onze oplossingen?

Onze consultants hebben veel ervaring binnen een grote verscheidenheid aan branches.
Eens verder brainstormen over de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Maak kennis met onze specialist Arnoud van der Heiden.

Wellicht herkent u een van deze vraagstukken.

Inmiddels hebben wij ruime ervaring opgedaan met customer engagement. Wij staan ook u graag te woord bij vragen of opmerkingen.

Salesforce is een Cloud gebaseerd softwareplatform dat organisaties helpt om hun verkoop, marketing en klantenservice te beheren en te automatiseren. Het kan een groot verschil maken in de manier waarop uw bedrijf zakendoet, zoals meer inzicht krijgen in de behoeften van uw klanten en uw salesproces stroomlijnen.

Growteq is een gecertificeerde Salesforce-partner met een team van ervaren consultants die de implementatie van Salesforce kunnen begeleiden. Ze hebben een bewezen trackrecord in het succesvol implementeren van Salesforce-oplossingen en bieden ondersteuning tijdens en na de implementatie. 

Een Salesforce-implementatie is het proces waarbij Salesforce wordt geïntegreerd in uw bedrijfsprocessen. Dit omvat onder meer het configureren van Salesforce om aan uw specifieke bedrijfsbehoeften te voldoen. Het omvat ook het migreren van gegevens en het trainen van uw personeel om de nieuwe software te gebruiken. 

De duur van een Salesforce-implementatie hangt af van verschillende factoren, zoals de grootte van uw organisatie en de complexiteit van uw bedrijfsprocessen. Een typische implementatie duurt echter tussen de drie en zes maanden. 

De kosten van een Salesforce-implementatie kunnen variëren afhankelijk van de grootte van uw organisatie en de complexiteit van uw bedrijfsprocessen. Growteq biedt verschillende pakketten aan om aan de behoeften van verschillende klanten te voldoen. 

Ja, Salesforce is ontworpen om intuïtief en gebruiksvriendelijk te zijn. Bovendien biedt Growteq training en ondersteuning aan om ervoor te zorgen dat uw personeel de software goed begrijpt en kan gebruiken. 

Growteq biedt verschillende soorten ondersteuning, waaronder onderhoud, training en voortdurende ondersteuning voor het oplossen van problemen en het aanpassen van Salesforce aan uw veranderende bedrijfsbehoeften. 

Om te beginnen met de implementatie van Salesforce kunt u contact opnemen met Growteq om een afspraak te maken voor een gratis consult. Ze zullen u helpen bij het begrijpen van uw bedrijfsbehoeften. Ze zullen u adviseren over de beste manier om Salesforce te implementeren. 

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef alstublieft een geldig e-mailadres op.

Categorieën

Categorieën

Vragen?

Onze specialisten geven graag antwoord op uw vragen!