Salesforce

KPI Dashboards 2.0 met Salesforce en Excel

Het ontwikkelen van KPI-dashboards met behulp van het Salesforce Platform is een veelvoorkomend verzoek van bedrijven. De kracht van Salesforce Dashboards ligt in het feit dat ze vaak kunnen worden samengesteld met de gegevens die al in Salesforce zijn vastgelegd. Dit biedt een uitstekende kans om de ontwikkelingen binnen het bedrijf nauwlettend te volgen aan de hand van Kritische Prestatie-Indicatoren (KPI’s).

Grondige analyse door Business Consultants

Om de juiste KPI’s te vinden, beginnen we met het laten uitvoeren van een grondige analyse door een analist, samen met sleutelfunctionarissen uit de organisatie. Dit omvat het in kaart brengen van de bedrijfsprocessen met behulp van enkele modellen uit de CommonKads-methodologie. Tijdens deze analyse brengen we de organisatiestructuur, communicatie, medewerkers en toegepaste kennis in kaart.

Deze aanpak stelt ons in staat om kennisintensieve gebieden te identificeren en de expliciete kennis te gebruiken voor besluitvormingstaken binnen de Salesforce-omgeving. De recente ontwikkelingen rond Salesforce Einstein bieden nieuwe mogelijkheden om deze kennisintensieve processen binnen het Salesforce Platform te benutten.

Een ‘bijproduct’ van deze analyse is de mogelijkheid om voor de belangrijkste processen specifieke en meetbare KPI’s aan te wijzen. Dit stelt ons in staat om de resultaten binnen de organisatie te delen.

KPI’s delen door middel van Dashboards

Afhankelijk van de eisen en wensen maken we gebruik van verschillende mogelijkheden, waaronder:

  • Salesforce Dashboards om belangrijke operationele gegevens samen te vatten en te presenteren.
  • Klipfolio Dashboards om diverse gegevensbronnen, waaronder sociale media, samen te brengen.
  • Excel Plugins om historische gegevens, zoals jaarcijfers uit het verleden, te presenteren naast actuele cijfers van dit jaar. Een voorbeeld van een product hiervoor is G-Connector van Xappex.com.

Excel Plugins

Ik wil met name de laatste categorie nog kort toelichten. Er zijn grofweg twee soorten producten beschikbaar. De eerste groep werkt als een Excel-plugin binnen Microsoft Office Excel. De tweede groep maakt gebruik van webgebaseerde spreadsheets, zoals Google Sheets. Vooral de combinatie tussen Google Sheets en Salesforce is krachtig omdat beide producten vrijwel onafhankelijk zijn van de eigen hardware-infrastructuur. Enkele voordelen van deze gereedschappen zijn:

  • Gemakkelijk uploaden van Excel-spreadsheets naar Salesforce.
  • Automatisch exporteren van Salesforce-rapporten naar Excel, uitvoeren van aanvullende berekeningen en het presenteren van resultaten.
  • Genereren van complexe rapportages zonder menselijke tussenkomst, die automatisch worden bijgewerkt wanneer de onderliggende gegevens in Salesforce worden aangepast.
  • Het periodiek verversen van gegevens op basis van een ingestelde frequentie, bijvoorbeeld wekelijks, dagelijks of zelfs elk uur.
  • Het combineren en vergelijken van historische gegevens uit spreadsheets met actuele gegevens uit Salesforce.

Zelf een dashboard maken?

Wil je zelf aan de slag met dashboards of meer weten over hoe deze producten kunnen helpen grip te krijgen op je organisatie? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder!

Meer weten over onze oplossingen?

Onze consultants hebben veel ervaring binnen een grote verscheidenheid aan branches.
Eens verder brainstormen over de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Maak kennis met onze specialist Arnoud van der Heiden.

Wellicht herkent u een van deze vraagstukken.

Inmiddels hebben wij ruime ervaring opgedaan met customer engagement. Wij staan ook u graag te woord bij vragen of opmerkingen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef alstublieft een geldig e-mailadres op.

NEWSFLASH

Maandelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste IT-nieuws voor het MKB?