GP Groot stroomlijnt stuurinformatie met PowerBI.

GP Groot Brandstoffen en Oliehandel levert brandstoffen, smeermiddelen en tankpasdiensten en exploiteert een netwerk van tankstations. Door de groei van de organisatie en het gebruik van meerdere systemen voor finance, logistiek, HR en laadpassen, ontstond de behoefte aan eenduidige, betrouwbare en goed toegankelijke managementinformatie. De bestaande rapportages waren tijdrovend, foutgevoelig en lastig te combineren. Samen met Growteq is een centrale Business Intelligence-omgeving opgezet waarin databronnen zoals LodderERP, Tokheim, E-Flux en CharlieHR zijn samengebracht in een toekomstbestendig datawarehouse. Op basis daarvan zijn Power BI-dashboards ontwikkeld die gericht inzicht geven in commerciële prestaties, financiële resultaten en logistieke processen. Zo beschikt GP Groot nu over één betrouwbare basis voor datagedreven sturing.

Naadloze integratie

Stuurinformatie dashboards

Visuele analyses

Binnen GP Groot ontstond de behoefte om de managementinformatie te professionaliseren. De bestaande rapportages waren versnipperd, foutgevoelig en tijdrovend om op te stellen. De wens: één overzichtelijke, betrouwbare en toegankelijke informatiebron voor verschillende afdelingen – van management en logistiek tot finance en stationsmanagers.

In samenwerking met Growteq is een centrale BI-omgeving gerealiseerd, waarin databronnen zoals LodderERP (financieel en logistiek), E-Flux (laadpassen), Tokheim (kassadata) en CharlieHR (personeelsdata) samenkomen in één datawarehouse. Op basis van deze centrale basis zijn Power BI-dashboards ontwikkeld, afgestemd op verschillende gebruikersgroepen. De dashboards maken trends zichtbaar op dagelijkse, maandelijkse of jaarlijkse basis en bieden interactieve analyses tot op transactieniveau. De heldere visualisaties helpen gebruikers sneller en beter te sturen — en vormen een solide fundament voor datagedreven werken.

Sturen op data

In het BI-project bij GP Groot zijn drie rapportagedomeinen gedefinieerd: Commercieel, Financieel en Logistiek. Elk domein is vertaald naar gerichte Power BI-dashboards, afgestemd op specifieke gebruikersgroepen zoals management, finance, buitendienst, stationsmanagers en logistiek. Binnen elk domein worden inzichten geboden zoals:

Commercieel

  • Verkoopvolumes per klant en productgroep; Performance per accountmanager of station; Artikelomzet in shop per locatie

Financieel

  • Resultatenrekening (P&L) per station of businessunit; Brutomarge per brandstofsoort en shopartikel; Vergelijking kosten versus omzet (per tijdseenheid)

Logistiek

  • Brandstofverdeling per locatie; Depotleveringen en voorraden; Verdeling volumes over routes

Ritoptimalisatie en Business Intelligence

Het proces om goederen van A naar B te brengen – op tijd, op een efficiënte manier en natuurlijk tegen de laagste kosten is de missie van velen logistieke dienstverleners. De sector heeft alleen te maken met veel verschillende partijen, met elk een eigen datasysteem. Dit betekent dat logistieke bedrijven beschikken over een grote hoeveelheid data. De noodzaak om te beschikken over goede oplossingen, die accuraat data verzamelen en snel inzicht verschaffen, is daarom onontbeerlijk.

Toegepaste technieken

Bekijk andere case studies.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef alstublieft een geldig e-mailadres op.