Falco Lines

Falco Lines vervoert dagelijks met gemiddeld 150 charters verschillende goederen van de zeehavens als Rotterdam en Antwerpen naar inland depots. Als het aan managing director Danny de Deugd ligt wordt Falco Lines ‘het Booking.com van de logistiek dienstverleners’; Een internationale site waarop bedrijven eenvoudig hun transport en opslag voor hun goederen kunnen boeken.

‘Met één druk op de knop wil ik de hartslag van elke vestiging voelen’

De levensgrote kaart van Europa aan de wand van het hoofdkantoor in Ridderkerk geeft in één oogopslag de groeiambities van Falco Lines weer. Diverse grote Europese havensteden zijn erop uitgelicht. “Het zou mooi zijn als we over poos op al die locaties gevestigd zijn”, zegt Danny de Deugd, die nu drie vestigingen (Ridderkerk, Antwerpen en Gdansk) aanstuurt. Gezien de groei die de logistiek dienstverlener afgelopen jaren doormaakte, is de realisatie van die ambitie niet ondenkbaar. Waar de managing director in 2013 begon met 20 charters op de weg en twee medewerkers in Ridderkerk, rijden er anno 2021 dagelijks gemiddeld 150 charters op de weg (met daarbij barge en railfaciliteiten) en telt de onderneming inmiddels 24 teamleden.

Data slim inzetten

Waar Danny bekent dat hij kort na de oprichting van Falco Lines in 2013 nog dacht: hoe krijgen we het hier ooit rollende, loopt de zaak anno 2022 op rolletjes. Het geheim? “Ik zet onze beschikbare data slim in en leer zo onze dienstverlening voorspellen”, klinkt het enthousiast. Danny geeft toe dat hij gek is op data. “In Excel houd ik al 9 jaar alle belangrijke data binnen ons bedrijf bij. Als je die data in grafieken inzichtelijk maakt, zie je meteen in welke weken we extra aandacht moeten hebben voor onze klanten en ondersteunende diensten moeten aanbieden.”

Controle over maandresultaat

Dat Excel-lijstje werkte volgens Danny lange tijd ‘prima’, maar het kostte hem ook veel tijd. Meer en meer besefte hij dat het simpeler moest kunnen. Bovendien wilde hij zeker weten dat hij niet ergens toch de boot zat te missen qua bedrijfsvoering. “Ik wilde vooral controle hebben over ons resultaat aan het einde van de maand. Ik was dus op zoek naar een gedigitaliseerde oplossing voor al onze data. Een oplossing die mij met één druk op de knop de hartslag van elke vestiging laat voelen; Hoe staan we ervoor, hoe gaat de sales, hoe loopt het met debiteuren, et cetera? Onafhankelijk waar ik aan het werk ben, wil ik al die zaken kunnen zien. Als je dat namelijk kunt, ben je als bedrijf schaalbaar en komt onze ambitie om door heel Europa vestigingen op te richten dichterbij.”

‘Samen een hoger doel bereiken’

Om de groeiambitie van Falco Lines en de behoefte aan controle concreet vorm te geven, klopte Danny begin 2021 bij Growteq aan. Dit vormt voor Falco Lines het begin van nóg meer groei, schaalbaarheid van de organisatie én real time inzicht in alles wat er op de vestigingen gebeurt. “Uiteindelijk willen we die real time informatie op onze site aanbieden, als een soort booking.com van de transportsector. De basis voor dit systeem hebben we nu. Dit is een project voor de komende tijd, waarbij Growteq opnieuw met ons meeloopt. Ja, het zijn paden die we nog nooit bewandeld hebben, maar het geeft zoveel fun dat je met de juiste inzet van je data zo krachtig kunt ondernemen. Het is geweldig als je samen een hoger doel kunt bereiken. Dankzij automatisering van het klantproces hebben we veel afhandeling weggehaald, waardoor de kans op fouten afneemt en onze processen beter gestructureerd zijn. Alles is geborgd in ons Salesforce CRM systeem, waardoor we heel stabiel kunnen ondernemen. Dankzij het dataplatform dat stuurinformatie creëert en ontsluit en dat door Growteq is gebouwd, zijn we schaalbaar als organisatie. Dit alles maakt dat ik geen sores aan mijn hoofd heb op de werkvloer en kan focussen op onze ambities. Ik hou van die drive. Het trekt ook nieuwe mensen aan. Dankzij Growteq kan ik mijn mensen nu zo faciliteren dat zij hun werk perfect kunnen doen. Ik word daar gelukkig van; En zeker ook van Growteq als innovatiepartner. Ze communiceren goed, hebben controle over hun processen en kunnen daardoor een enorme flexibiliteit tonen. Dat geeft alle vertrouwen voor toekomstige processen. Want innoveren houdt nooit op.”

Het dataplatform

Growteq heeft twee systemen geïmplementeerd bij Falco Lines: Een Sales Force CRM-systeem om de klant in de dienstverlening meer centraal te stellen en een BI/datawarehous-oplossing die bedrijfsdata ontsluit en visualiseert. Robert Jan de Leede, sales executive van Growteq, vertelt: “Het datawarehouse ontsluit de drie binnen Falco Lines gebruikte pakketten. Het door ons geïmplementeerd CRM-systeem, het planningssysteem en het financieel pakket. Deze bron voorziet Falco Lines waar en wanneer het wil van belangrijke data. Het succes van deze platformen voor bedrijfsvoering is overigens afhankelijk van de commitment in een organisatie. Dit data- en CRM-platform is een ondersteunend middel om succes te bereiken. Dat lukt vooral als alle mensen dezelfde ambitie hebben. Dat zie je 100% terug bij Falco Lines.”

Onze aanpak van dit project

Check!

  • Salesforce geïmplementeerd
  • Klantgerichte benadering
  • Power BI dashboards
  • Datagedreven werken

500 geholpen klanten
Wij helpen u ook graag verder!

Toegepaste technieken

Datawarehouse

Het datawarehouse verzamelt, valideert, combineert en structureert data afkomstig uit diverse systemen binnen en buiten uw organisatie. Een datawarehouse haalt dus niet alleen de data op uit verschillende systemen, maar…
Meer informatie

Power BI

Dé tool voor self-service dashboards en rapportages. Microsoft Power BI is een krachtige tool voor rapportages en Self Service BI. Op eenvoudige wijze kunnen analyses en mooie visualisaties worden opgesteld.…
Meer informatie

Salesforce Sales Cloud

Salesforce Sales Cloud is de centrale plek voor al je klantgegevens. De Sales Cloud stelt je in staat eenvoudig leads vast te leggen, nieuwe klanten werven en het verkoopproces volgen.…
Meer informatie

Bekijk ook andere referenties