Wie in horecaland wil overleven, ontkomt niet aan automatisering. Met de aanschaf van alleen slimme systemen voor kassa, reservering en personeelsmanagement ben je er echter niet. Zo weet intussen ook SEB Horeca, dat in Noord-Holland twee strandpaviljoens, een grand-café/restaurant en een restaurant in het duingebied exploiteert. “Elk systeem levert waardevolle data, maar met een dashboard dat al deze systemen ontsluit, kun je pas echt sturen op belangrijke zaken als: omzet, inkoop en personeel.
Het is bijna lunchtijd als Bart Valkering op een grijze septemberdag vanuit zijn strandpaviljoen naar buiten kijkt. Een blik op het strand leert dat er volop wandelaars uitwaaien aan zee. Prima weer voor koffie met gebak of een stevige lunch, weet hij uit ervaring. De mede-eigenaar van Nautilus in Egmond aan Zee werkt vanaf zijn studententijd in de populaire strandtent. “Dan weet je op basis van het weer meestal wel of de dagomzet goed wordt.” Toch wil de exploitant meer grip op zijn bedrijfsvoering en niet blind varen op ervaring en gevoel. Hij wil gericht werken aan groei, meer winst en in de toekomst een extra zaak openen. Bovendien wil het overkoepelende concern, SEB Horeca, de prestaties van de verschillende horecazaken tegen elkaar kunnen afzetten. Door het gebruik van verschillende systemen was dat tot voor kort een zeer tijdrovende klus.