Verleg je Salesforce grenzen met Apex Triggers

Ervaren Salesforce beheerders weten dat Salesforce een erg flexibel pakket is wat uitgebreide mogelijkheden biedt om bedrijfsprocessen te automatiseren zonder dat hiervoor geprogrammeerd hoeft te worden. Als de bedrijfsprocessen die in Salesforce worden bijgehouden echter complexer worden, zul je vroeg of laat ook tegen de beperkingen aanlopen van wat je in Salesforce met ‘point-and-click’ kunt doen. Gelukkig zijn er dan altijd nog Apex Triggers die uitkomst bieden.

De code van een Apex Trigger is geschreven in Apex, de programmeertaal van Salesforce die lijkt op de programmeertaal Java. Voor mensen die ervaring hebben met programmeren in Java of een taal die daar op lijkt, is Apex relatief eenvoudig te leren. Zonder programmeerervaring heb je echter een aanzienlijke voorbereiding nodig om zelf Triggers te kunnen schrijven.

Maar wat is een Apex Trigger dan precies? Een Apex Trigger is gekoppeld aan een specifiek Object (bijvoorbeeld een Opportunity Product) en een actie (zoals aanmaken, bewerken of verwijderen). Zo kun je bijvoorbeeld een Trigger maken die na het aanmaken van een Opportunity Product berekent hoe vaak dit product al is verkocht. En Apex biedt nog meer!

Zo kun je met een Totaaloverzicht-veld (Roll-Up Summary) op Accountniveau direct zien hoeveel Opportunities hieraan gerelateerd zijn. Wil je echter op Productniveau bijhouden hoe vaak een betreffend product is verkocht, dan is een Totaaloverzicht-veld niet toereikend en bieden Apex Triggers het stukje extra functionaliteit wat je hiervoor nodig hebt. Een ander voorbeeld waarbij hulpmiddelen als Process Builder en Workflow niet voldoen, is wanneer er bepaalde acties moeten worden uitgevoerd op het moment dat er een record wordt verwijderd, zoals het aanmaken van een ander record of het sturen van een email. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos!

Wil je zelf Triggers schrijven, of heb je al wat Triggers geschreven, doe dan je voordeel met de volgende tips:

  1. Vraag jezelf altijd af of een trigger benodigd is. Gebruik Apex Triggers alleen als de standaard-functionaliteit tekort schiet. Oplossingen zonder Apex zijn namelijk eenvoudiger te begrijpen en aan te passen voor andere (toekomstige) gebruikers.
  2. Houdt er rekening mee dat een Trigger ook uitgevoerd kan worden op een aantal records tegelijkertijd. Om er voor te zorgen dat je hierbij niet over de Salesforce limieten heen gaat, is het belangrijk om niet voor ieder afzonderlijk record verbinding te maken met de database.
  3. Zorg dat je de verschillen kent tussen de verschillende soorten Triggers. Je kunt een Trigger laten uitvoeren voor of na het aanmaken, wijzigen of verwijderen van records. Om een record aan te passen voordat het wordt gewijzigd, kun je het beste een ‘before’-Trigger gebruiken, maar als je het Id van een nieuw aangemaakt record nodig hebt, zul je gebruik moeten maken van een ‘after’-Trigger.

Door de jaren heen hebben wij heel wat ervaring opgedaan met het schrijven van goede Apex Triggers. Benieuwd geworden of/hoe Apex Triggers jouw Sales-, Marketing- of Service-proces kan verbeteren? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.