Salesforce is niet alleen de CRM voor de bedrijven van Adidas-, T-Mobile- of Canon-formaat. Ook voor het MKB is Salesforce een goede optie. Niet alleen omdat het een kwalitatief top-CRM-pakket is (had ik al gezegd dat Adidas, T-Mobile en Canon het gebruiken?) of omdat het meegroeit met je bedrijf, maar ook omdat het betaalbaar is. Salesforce heeft een heel scala aan licentietypen, waar voor ieder formaat organisatie wel de juiste vorm tussen zit. In deze blog willen we door drie licenties lopen die voor de kleinere organisaties heel aantrekkelijk kunnen zijn, gezien de prijs van €25 per gebruiker per maand.

Lightning Essentials

De instapoptie voor Salesforce is genaamd Lightning Essentials (dit was ooit Group Edition). Deze komt in twee smaken: Sales Cloud en Service Cloud. Zoals de naam al zegt, bevatten deze licenties de essentiële functies van respectievelijk Sales Cloud of Service Cloud. Aangezien het wel gewoon gaat om een Salesforce-omgeving op hetzelfde platform als de andere, grotere licenties (in tegenstelling tot bijvoorbeeld SalesforceIQ*), zijn de applicaties toch vrij uitgebreid:

Voor Sales Cloud zijn dat het beheer van leads en geïntegreerde web-to-leadformulieren voor op uw website, accounts & contactpersonen; opportunities met een aanpasbaar salesproces. Verder krijgen nieuwe gebruikers Salesforce Inbox waarmee CRM-data direct in je Gmail- of Outlookvenster wordt getoond en emails worden getrackt – voor alle andere edities een betaalde uitbreiding maar een tijdelijke aanbieding voor organisaties die voor Essentials kiezen. Wat er mist ten opzichte van de Enterprise-editie (wat min of meer de standaardeditie is) is geavanceerd leadbeheer, campagnes, contracten, orders, producten en prijslijsten en offertes. Ook zit er geen forecasting-functionaliteit op de opportunities.

De Service Cloud Essentials-editie heeft ook de functies account-, contactpersoon- en leadbeheer, maar centraal staan support cases. Deze kunnen binnenkomen via webformulieren of email, worden automatisch opgevolgd per email en worden direct toegewezen aan de juiste persoon. Opvallend genoeg komt de Essentials-editie met Salesforce Knowledge – voor Enterprise-edities een betaalde upgrade – waarmee je een verzameling artikelen kunt aanleggen om zelfhulp van je klanten te faciliteren. Met het Social Customer Service Starter Pack kun je verbinding maken met de klant via social media en van daaruit cases creëren. Ook zijn er integraties voor Google Apps en Outlook. Vergeleken met Enterprise mist Essentials geavanceerd casemanagement, telefoonintegratie, orderbeheer, asset- en productbeheer en servicecontracten.

Beide Clouds komen met de volledige rapporten- en dashboardfuncties van Salesforce, taken, events en gespreksverslagen, met Chatter, Salesforce Files en met Salesforce Mobile. Verder kunnen er zelf samengestelde Lightningpagina’s gemaakt worden door middel van de Lightning App Builder, en kunnen er apps worden toegevoegd via de AppExchange. Voor het aanmaken van nieuwe objecten of het automatiseren van het werkproces door middel van de Process Builder, workflows of Apex triggers zal er echter ook moeten worden geüpgraded naar Enterprise.

Lightning Platform Starter

Deze licentie heeft vrij wat naamsveranderingen ondergaan (deze is of was ooit ook bekend onder de noemers Force.com One App Subscription, Force.com Enterprise, Salesforce Platform en Employee Apps Starter) en is een heel aantrekkelijke licentie voor gebruikers die geen gebruikmaken van typische Sales Cloud-functies (opportunities, campagnes, leads, offertes) of juist Service Cloud-functionaliteit (cases, work orders, servicecontracten). De Lightning Platform-editie is namelijk gebaseerd op de Enterprise-versie en de Platform Starter-gebruikers hebben dan ook alle mogelijkheden die Enterprise-gebruikers hebben: aangepaste objecten (tot maximaal 10), automatisering door middel van Process Builder, workflows of Apex, maatwerk-interfaces gebouwd met Lightning Components of in Visualforce, leestoegang tot Knowledge, en volledige rapport- en dashboard-mogelijkheden.

Voor organisaties die andere processen dan verkoop of service ook in Salesforce hebben ondergebracht is deze licenties een heel goede keuze. Deze licentie geeft zoals beschreven toegang tot alle maatwerk-objecten en eigen implementaties, met als enige limiet de 10 objecten-limiet. Dit zal echter voor de meeste use cases genoeg zijn om je gebruikers in staat te stellen hun werk te doen binnen Salesforce. Met andere woorden: voor iedereen die geen campagnes, opportunities, leads of cases nodig heeft, is dit een even goede optie, tegen een lagere prijs.

Als je al met Salesforce werkt en je zoekt naar een goede IT-oplossing voor andere afdelingen: waarom die processen niet op hetzelfde platform onderbrengen? Met de Platform-Starter-licentie heb je een goed vertrekpunt en KT-Vision staat voor je klaar voor de implementatie en inrichting.

* SalesforceIQ is het in 2014 overgenomen RelateIQ, een zelfstandig CRM-pakket dat door Salesforce werd verkocht aan kleine organisaties. Dit draait dus op een ander platform dan Salesforce en is feitelijk een compleet losstaand product, waarvoor wel integraties met het Salesforce Platform zijn toegevoegd. Inmiddels is bekend dat dit pakket niet voldoet aan de AVG (of GDPR), de nieuwe privacywetgeving van de EU, en wordt bestaande afnemers van dit pakket geadviseerd om over te stappen. Alle andere klanten is medegedeeld dat in 2020 dit pakket zal ophouden te bestaan. Voor bestaande SalesforceIQ-gebruikers zijn overstapaanbiedingen beschikbaar naar gelijkwaardige Sales Cloud-licenties.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu