Het is een feature waar we al even op wachten maar die nu echt het licht gaat zien: Pardot for Lightning. Nu nog in beta maar vanaf de volgende release (Winter ‘19) voor iedereen beschikbaar. In onze ogen een waardevolle ontwikkeling waar Salesforce en Pardot gebruikers op gewacht hebben. Waarom? Dat licht ik graag toe in deze blog.
Het is geen geheim dat Salesforce uniek is in de kracht van het Platform. Met Lightning Experience en de voortdurende verbetering daarvan wordt door Salesforce grootschalig ingezet op de ultieme gebruikerservaring. Met de Pardot for Lightning app wordt daar een grote stap in gemaakt, met name voor gebruikers van Pardot.
Pardot-gebruikers hadden tot op heden al de beschikking over een Pardot-tab binnen de Salesforce-omgeving. Technisch bestond deze ‘integratie’ uit een iFrame waarin Pardot werd geladen, een soort kijkvenster voor Pardot. Doordat Pardot werd ingesloten resulteerde dit regelmatig in bugs zoals het terugkeren naar het dashboard bij het vernieuwen van de pagina of andere ergernissen bij het navigeren door Pardot in de Salesforce-omgeving.
Met Pardot for Lightning komt daar verandering in. Zoals de naam waarschijnlijk al doet vermoeden is dit een échte Lightning-app. Naast het feit dat hiermee de navigatie-bugs zijn opgelost, zijn er nog een keur aan andere voordelen op te noemen:
Tabbladen
Net als bij de andere Apps in de Salesforce-omgeving zoals Sales, Service of je eigen custom app heeft Pardot for Lightning tabbladen. Automations, Pardot Reports, Content en Pardot Settings zijn nu via een tabblad te benaderen.
Zijbalk
In de Pardot for Lightning-app is ook de zijbalk nu te zien. Via deze zijbalk kunnen de Marketing Assets (formulieren, e-mail templates, campagnes en bijvoorbeeld dynamische content) van Pardot worden bekeken en bewerkt. Binnen Salesforce wordt op deze manier een naadloze integratie van de Pardot-omgeving geboden.
Campagnes
Ook op het gebied van Campagnes is er een mooie stap gemaakt. Waar voorheen onderscheid werd gemaakt tussen Salesforce- (marketingactiviteit) en Pardot Campagnes (eerste touchpoint), zijn deze twee typen Campagnes nu één. Ook Campagneleden blijven netjes in sync tussen de twee applicaties. Als een leuke extra is Path toegevoegd aan Campagnes in Sales Cloud. Door middel van de statusbalk wordt de status van de Campagne visueel gemaakt.
Marketing Asset Rapport
Hiermee is het mogelijk om binnen Salesforce te rapporteren over de performance van de Marketing Assets (formulieren, e-mail templates, campagnes en bijvoorbeeld dynamische content) binnen Pardot. Dus met behulp van een Salesforce Rapport. Er wordt op deze manier meer inzicht gegeven in de effecten van de marketing campagnes en de inhoud die daarvoor gebruikt is.
Samenwerking via Chatter
Een van de laatste grote verbeteringen die ik wil benoemen is de mogelijkheid tot samenwerken via Chatter die hiermee nu ook ‘binnen’ Pardot beschikbaar is. Door gebruik te maken van Chatter kan eenvoudig worden gecommuniceerd over een campagne. Lange e-mail conversaties worden hiermee voorkomen, en alle communicatie is direct gecategoriseerd en inzichtelijk op de juiste plek.
Gebruikers en Gebruikersrollen
Ook het gebruikersbeheer voor Pardot is vereenvoudigd. Door een Salesforce-profiel en Pardot-rol te relateren maakt Pardot for Lightning automatisch gebruikers aan in Pardot. Technisch dan, want de gebruiker merkt eigenlijk niets meer van het bestaan van twee gebruikers.
Met Pardot for Lightning wordt de samenwerking tussen de marketing- en de sales-afdeling dus behoorlijk eenvoudiger gemaakt doordat de muur tussen de twee applicaties voor de gebruiker grotendeels wordt afgebroken. Door gebruik te maken van hetzelfde platform en de sterk verbeterde gebruikerservaring worden er wellicht ook voor u verschillende ergernissen uit de weg geruimd.
Wilt u meer informatie of kunnen wij u helpen op het gebied van Pardot? Neem contact met ons op!
Meer weten over onze oplossingen?
Onze consultants hebben veel ervaring binnen een grote verscheidenheid aan branches.
Eens verder brainstormen over de mogelijkheden voor jouw organisatie?
Maak kennis met onze specialist Arnoud van der Heiden.
Wellicht herkent u een van deze vraagstukken.
Inmiddels hebben wij ruime ervaring opgedaan met customer engagement. Wij staan ook u graag te woord bij vragen of opmerkingen.
Salesforce is een Cloud gebaseerd softwareplatform dat organisaties helpt om hun verkoop, marketing en klantenservice te beheren en te automatiseren. Het kan een groot verschil maken in de manier waarop uw bedrijf zakendoet, zoals meer inzicht krijgen in de behoeften van uw klanten en uw salesproces stroomlijnen.
Growteq is een gecertificeerde Salesforce-partner met een team van ervaren consultants die de implementatie van Salesforce kunnen begeleiden. Ze hebben een bewezen trackrecord in het succesvol implementeren van Salesforce-oplossingen en bieden ondersteuning tijdens en na de implementatie.
Een Salesforce-implementatie is het proces waarbij Salesforce wordt geïntegreerd in uw bedrijfsprocessen. Dit omvat onder meer het configureren van Salesforce om aan uw specifieke bedrijfsbehoeften te voldoen, het migreren van gegevens en het trainen van uw personeel om de nieuwe software te gebruiken.
De duur van een Salesforce-implementatie hangt af van verschillende factoren, zoals de grootte van uw organisatie en de complexiteit van uw bedrijfsprocessen. Een typische implementatie duurt echter tussen de drie en zes maanden.
De kosten van een Salesforce-implementatie kunnen variëren afhankelijk van de grootte van uw organisatie en de complexiteit van uw bedrijfsprocessen. Growteq biedt verschillende pakketten aan om aan de behoeften van verschillende klanten te voldoen.
Ja, Salesforce is ontworpen om intuïtief en gebruiksvriendelijk te zijn. Bovendien biedt Growteq training en ondersteuning aan om ervoor te zorgen dat uw personeel de software goed begrijpt en kan gebruiken.
Growteq biedt verschillende soorten ondersteuning, waaronder onderhoud, training en voortdurende ondersteuning voor het oplossen van problemen en het aanpassen van Salesforce aan uw veranderende bedrijfsbehoeften.
Om te beginnen met de implementatie van Salesforce kunt u contact opnemen met Growteq om een afspraak te maken voor een gratis consult. Ze zullen u helpen bij het begrijpen van uw bedrijfsbehoeften en u adviseren over de beste manier om Salesforce te implementeren.