Regelmatig krijgen we de vraag of het in Salesforce mogelijk is verkoopdoelstellingen per verkoopmedewerker toe te voegen. Voor het bijhouden hiervan zijn verschillende mogelijkheden maar eigenlijk hadden we altijd het idee dat er een betere oplossing moest zijn. Dit heeft ertoe geleid dat we zelf een oplossing hebben ontwikkeld, Target InSight. Deze app is er op gericht om targets op persoons-, team- of organisatieniveau in te stellen. De targets worden gekoppeld aan de Opportunities waardoor je realtime inzicht krijgt in de realisatie van je targets en tijdig bij kunt sturen.
Hoe werkt de app?
Targets worden door de gebruiker op maandbasis per medewerker ingesteld. De app legt zelf de link tussen de target en Opportunities die bij deze target horen. Op het target zijn een aantal standaard KPI’s toegevoegd waarin de statistieken van de target worden bijgehouden:
- Pijplijn: Totale waarde van de open Opportunities.
- Gewogen Pijplijn: Totale waarde van de opportunities gewogen aan de hand van het waarschijnlijkheidspercentage.
- Totale verwachte omzet.
- Het percentage van de doelstelling dat reeds bereikt is.
- Gewogen pijplijn als percentage van het target. Dit getal geeft aan of er genoeg open opportunities zijn om de doelstelling voor deze maand te kunnen halen.
Deze KPI’s worden iedere keer bijgewerkt als er een wijziging op de onderliggende Opportunities plaatsvindt.
De gegevens worden per maand, kwartaal en jaar inzichtelijk gemaakt op twee verschillende dashboards: een Medewerker Dashboard en een Organisatie Dashboard. Deze dashboards geven altijd en overal (dus ook op mobiel) realtime inzicht in de realisatie van de ingestelde Targets.
Wat is er verbeterd?
Na de eerste release net na de zomer is de app uitgebreid en daarmee meer generiek en flexibel gemaakt. heel eenvoudig geworden om Target InSight niet alleen in combinatie met Opportunities te gebruiken. Targets kunnen nu namelijk aan ieder willekeurig object in Salesforce gekoppeld worden. Hieronder zal ik een voorbeeld geven van een situatie waarin Target InSight ook ingezet kan worden.
Om de lijn van de targets op Opportunities door te trekken kunnen ook targets gemaakt worden per product. Hiermee is het mogelijk om voor een bepaalde periode targets te maken voor verkochte producten. De producten die aan een verkochte opportunity gekoppeld zijn worden gerelateerd aan de target. Afhankelijk van de diversiteit in producten kan ervoor gekozen worden de target voor een product of productcategorie op te stellen. Vervolgens kunnen aan het target een aantal parameters toegevoegd worden, bijvoorbeeld de periode van het target (week, maand, kwartaal) en of de target per medewerker of voor de hele organisatie gesteld wordt.
Het gebruik van targets helpt een organisatie om gestructureerd toe te werken naar een doelstelling. Met deze Salesforce-app wordt het bijhouden ervan geautomatiseerd en is de realisatie ook nog eens realtime inzichtelijk. Enthousiast geworden? We lichten de functionaliteit graag toe in een demo en denken graag mee om de app ook voor andere doeleinden in te zetten. Neem gerust contact met ons op.