‘Stadskanaal maakt met Salesforce van de nood een deugd’
Het KCC van het Groningse Stadskanaal (32.000 inwoners) ging op 1 januari 2015 van start vanuit het streven om vragen van inwoners aan de gemeente te stroomlijnen. Voor die tijd werd je door de telefoniste/receptioniste gelijk naar de vakafdeling doorverwezen. Vanaf dat moment werd het geduld van de inwoner meer dan eens op de proef gesteld. Kwam de melding wel bij de juiste vakspecialist terecht? Had hij of zij tijd om ernaar te kijken? En het meest frustrerende: het konden bijzonder eenvoudige vragen zijn. “Juist om dat ongemak weg te nemen, is het KCC er gekomen”, vertelt teamleider KCC Harold Zijlstra.
Een gedetailleerde klanthistorie opbouwen
Harold was ook wegvoorbereider voor het KCC en werkte de onderliggende processen uit. “Het uitgangspunt was: meer inwonersvragen aan de voorkant beantwoorden. Dat zou de vakafdelingen ook ontlasten. Door dit extra filter kregen zij idealiter alleen nog de inhoudelijke vragen op hun bordje.” In de praktijk is dit ook uitgekomen. Overall weet het KCC circa 65% van inwonersvragen af te handelen. “Bij sommige domeinen is dat moeilijker dan bij andere. Bij jeugd zijn situaties vaak zo complex dat de vakspecialist er direct aan te pas moet komen.”
Vanaf het begin heeft het KCC in haar werk gebruikgemaakt van een klantregistratiesysteem. Na vier jaar werd dat systeem uitgefaseerd en moest Harold opnieuw de markt op. Hij wist wat hij wilde. Dat verschilde in de basis niet zoveel van het oude systeem. “Makkelijk toegang krijgen tot informatie in andere systemen, meldingen eenvoudig doorzetten naar de vakspecialist, de vinger aan de pols houden bij de afhandeling ervan en een stukje klanthistorie opbouwen”, telt hij op zijn vingers af.