Steeds meer bedrijven maken online reclame voor hun onderneming. Om online reclame zo goed mogelijk in te zetten is het meten van de effectiviteit van uw reclames erg belangrijk. Een veel gebruikt online advertentiesysteem is Google AdWords. Maak je al gebruik van AdWords of overweeg je deze tool in te zetten om je verkopen een boost te geven?

AdWords is een applicatie van Google om te adverteren in de zoekresultaten van Google. De advertenties zijn gerelateerd aan zoekwoorden. Bij iedere zoekopdracht vindt er een veiling plaats om te bepalen welke advertentie op welke plek wordt vertoond. AdWords campagnes zijn een krachtige manier om leads te genereren. Om op de juiste manier te investeren in het plaatsen van advertenties is het essentieel om te weten hoeveel (potentiële) klanten via welke advertentie geïnteresseerd zijn geraakt in een bepaald product. Een overzicht van de advertentiekosten zijn standaard beschikbaar in AdWords. De opbrengsten naar aanleiding van de advertentie zijn echter niet inzichtelijk in AdWords.
Na deze twee alinea’s hoor ik je denken: ‘Werken ze bij KT-Vision niet meer met Salesforce?’. Jazeker, het wordt nu namelijk écht interessant. Het is mogelijk om een connectie tussen Google AdWords en Salesforce op te zetten. Hiermee wordt het eenvoudig om ook de opbrengsten van advertenties inzichtelijk te maken. Door de data uit Salesforce en AdWords te combineren krijg je inzicht in het rendement op je investering, zowel in het aantal Leads en Opportunities als de waarde ervan.
Hoe werkt dit in de praktijk?

Als de verbinding is opgezet werkt deze functionaliteit als volgt: Zodra een klant via een Google-zoekopdracht op een advertentie klikt, registreert de website een uniek ID, een zogeheten Google-klik-ID (GCLID). Wanneer een klant een leadformulier op de website invult, wordt de Google-klik-ID bij het aanmaken van de Lead in Salesforce opgeslagen. Wanneer deze Lead geconverteerd wordt naar een Opportunity wordt het Google-klik-ID ook opgeslagen bij de Opportunity. Voor iedere Status of Fase van de Lead of Opportunity kan een conversie aangemaakt worden. Een conversie is een van te voren gedefinieerde wijziging in een status of fase. Vervolgens kunnen deze conversies dagelijks of wekelijks (automatisch) geïmporteerd worden vanuit Salesforce. Afhankelijk van de instellingen kunnen conversies tot 90 dagen na de klik bijgehouden worden. Middels deze conversies kan het aantal en de waarde van iedere conversie berekend worden. Voor het bepalen van de waarde van een conversie kan een vast bedrag gekozen worden of het opportunity bedrag.

Gebruik je zowel Google AdWords als de Sales Cloud van Salesforce? Dan is de integratie tussen deze twee systemen een waardevolle toevoeging. Wil je dit ook? Neem gerust contact met ons op!

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu