Marvin Boone omarmt de toekomst van G&B Yerseke
G&B Yerseke, het familiebedrijf van de families Goedegebure, Boone en Nelis, begon in 1998 als vishandel in een garagebox in het Zeeuwse Yerseke. Ruim 25 jaar later telt de onderneming 300 medewerkers en levert het 3.000 verse en diepgevroren foodproducten aan met name horecabedrijven. De tweede generatie, onder wie Marvin Boone, bouwt voort op dat fundament. “Mijn vader en zijn compagnon begonnen uit passie voor vis en service. Ik hielp als tiener al mee, maar ben uiteindelijk vooral gegrepen door cijfers en processen. Ik wil snappen, verbeteren, sturen – niet alleen op gevoel, maar op feiten.”
Grip op een groeiende organisatie
Dat verlangen naar grip leidde in 2024 tot een samenwerking met Growteq, specialist in data-oplossingen. G&B had net weer een uitbreiding achter de rug en het assortiment groeide mee. De organisatie werd complexer en daarmee ook de behoefte aan overzicht. “Ons ERP-systeem werkt prima voor administratie, maar voor inzicht is het een drama”, zegt Marvin. “Voorheen was ik op maandagochtend standaard urenlang bezig met data verzamelen uit verschillende systemen, alles plakken in Excel, filteren en hopen dat het klopte.” Via hun accountant kwam G&B in contact met Growteq. Die begreep het systeem én de praktijk. “Ze spraken onze taal. In de demo lieten ze direct zien wat we nodig hadden”, zegt Marvin. Er kwam een eerste dashboard gericht op verkoopgegevens.
Wennen aan dashboards en data-analyse. Niet iedereen binnen het bedrijf stond meteen te springen. “We zijn een traditioneel familiebedrijf. Dashboards en data-analyse waren even wennen”, erkent Marvin eerlijk. “Maar inmiddels ziet iedereen hoe snel we nu kunnen schakelen. De directie staat er ook voor open, en dat waardeer ik enorm.” De invoering van het eerste dashboard bleek een schot in de roos. “In één oogopslag zie ik nu per klant en productgroep hoe we ervoor staan. Omzet, brutomarge, klantgedrag – allemaal direct zichtbaar. We zien meteen wie onze meest rendabele klanten zijn en waar we moeten bijsturen. En minstens zo belangrijk: tijdwinst! Want die maandagochtenden zijn weer van mij. Ik richt me nu op strategie, personeel en procesverbetering. De zaken die G&B echt vooruithelpen.”