‘Nooit meer cijfers printen en analyseren in een vrij weekend’
In de hagelnieuwe showroom van Wittebrug Audi in het Haagse Forepark blinken de allermooiste en nieuwste automodellen. Natuurlijk wordt ook Gerben Remmelts enorm blij van zoveel schoonheid in de showroom van de grootste dealervestiging van Audi in de Benelux. Maar eerlijk is eerlijk, de grootste lol beleeft hij toch in zijn Classic Mini waarmee hij met zijn vrouw rally’s door Nederland rijdt. “Ik ben een echte autoliefhebber en zit hier helemaal op mijn plaats”, straalt de 40-jarige manager business development. Werkplezier zit volgens Gerben in meer zaken dan ‘omringd worden door mooie wagens’. Het werkveld bij Wittebrug is voor hem één groot speelveld. Al was het maar omdat hij voortaan eenvoudig aan de knoppen kan draaien van zo’n beetje elk werkproces. Hiervoor dankt hij de slimme datatoepassingen van Growteq.
Commerciële kansen
Drie jaar geleden schreef Gerben een strategisch dataplan om te zien waar Riva Holding stond. “Probleem was dat we niet echt zicht hadden op de cijfers. Overal in ons bedrijf zat data verstopt en allemaal in verschillende systemen. Om inzicht te krijgen, maakten we zelf rapportages in Excel. Mijn collega was elk weekend 2,5 uur bezig om alles samen te voegen en daarna nog eens een hele avond om alles door te sturen. Dat moest efficiënter kunnen. Je wilt op elk gewenst moment op basis van betrouwbare data commerciële kansen kunnen pakken voor alle onderdelen van onze holding: van het dealerbedrijf en de leasemaatschappij tot de mobiliteitspas.”
Na een mislukte samenwerking met een andere datapartij kwam Gerben ruim twee jaar geleden bij Growteq, IT businessunit van Visser & Visser, uit. “Het klikte meteen. Ze hebben kennis op het gebied van automotive, bouwden al eerder het remarketingplatform Basolution en bewezen met een specifieke user-case hoe hun data-intelligentie werkt. Inmiddels hebben ze 17 user-cases succesvol voor ons uitgewerkt. Alles wat we bedacht hebben, draait goed en zorgt dat we onze business verder kunnen ontwikkelen.”
Datastrategie
Arnoud van der Heiden, commercieel directeur bij Growteq, vertelt hoe na de geslaagde kennismaking eerst een datastrategie werd uitgestippeld. “We keken waar Wittebrug stond en hebben samen een stip op de horizon gezet. Stap voor stap hebben we samen de weg hiernaar toe gezet. Onze techneuten begonnen met het ontsluiten van drie bronnen naar een datawarehouse. Daar zijn vervolgens interactieve dashboards en rapportages op gebouwd met Power BI.”
Wittebrug heeft hierdoor altijd direct zicht op informatie als: wie is mijn klant, wanneer kocht deze zijn auto, hoeveel schades zijn er gemeld, wanneer vond het onderhoud plaats, wanneer is onderhoud nodig? Gerben: “Al deze informatie kan ons helpen bij sales. Als je bijvoorbeeld ziet dat iemand zijn leasecontract bijna afloopt, moet je niet bij een onderhoudsbeurt zeggen: neem die Skoda maar mee, maar dan kies je voor een nieuwe auto die je wilt verkopen.”
Gerichte acties
Gerben vertelt hoe Wittebrug gerichte marketingacties inzet, maar ook verkopers coacht op basis van actuele data. “Het speciaal voor ons ontwikkelde dashboard toont ook belangrijke stuurinformatie voor onze managers en directie. Zo weten we bijvoorbeeld hoeveel mensen er in de showroom zijn geweest, met wie ze hebben gesproken, hoeveel er een auto kochten en bij welke verkoper, et cetera.” Maar ook alle financiële data worden getoond. Hierdoor kan de directie precies zien hoe het met de onderneming gaat en welke veranderingen er zijn in de markt. “Onze organisatie is dankzij meer inzichten beter aan te sturen. We kunnen zowel beter verkopen, als medewerkers coachen waar ze nog wat kunnen leren. We gaan dan dus van monitoring naar acties over.”
Werkvloer
De veranderingen op de werkvloer hebben volgens Gerben ‘hier en daar wel wat pijn en moeite gekost’. “Mensen veranderen niet graag, maar door geleidelijk te werken aan onze stip op de horizon, gaan mensen wel mee. We hebben onze verkopers ook continu in de ontwikkelingen meegenomen en hen gevraagd hoe ze naar de datagedreven werkwijze kijken. Ze begrijpen dat het geen stok is om mee te slaan, maar juist een inzicht geeft om samen het werk nóg leuker en beter te maken. Een grote groep medewerkers geeft ook aan behoefte te hebben aan coaching. Van heel uitgebreid tot kort sparren. De nieuwe inzichten helpen ons hier zeker bij. Het maakt ons werk in zekere zin nóg uitdagender. We houden immers allemaal van winnen. Naast betere resultaten levert het ons dus ook meer committent van personeel op. Beter presteren is een sport geworden.”
Partnership
Gerben gelooft in een datagedreven manier van werken en in het partnership met Growteq. “Onze samenwerking is goed en intensief. En het wordt steeds leuker. We zoeken samen naar innovaties en nieuwe mogelijkheden. Er blijven hierdoor wel steeds wensen bijkomen. Hoe mooi zou het bijvoorbeeld zijn als het systeem ons automatisch een seintje geeft als een klant van baan switcht en dus eigenlijk wel een mooi nieuw lease-aanbod mag ontvangen.”
Arnoud lacht: “Je wilt dus eigenlijk je klantdata koppelen aan iemands LinkedIn-profiel, zodat je bij de melding van een nieuwe functie direct een nieuw leaseaanbod kan doen?” Gerben lacht: “Ja, is dat mogelijk?” Arnoud knikt. Hij noemt het een mooi voorbeeld van ‘een winnende datastrategie’: “Zonder data kun je het verschil niet meer maken. Het geeft je zeker een verdere voorsprong op de concurrentie.” En dat klinkt rallyrijder Gerben uiteraard als muziek in de oren.