AI is geen hype die zomaar overwaait. Het wordt steeds meer een vast onderdeel van ons dagelijks werk. Hoe groot die impact precies wordt, hangt af van de snelheid van technologische ontwikkelingen en de manier waarop bedrijven AI gaan toepassen.
Toch merken we dat veel bedrijven nog worstelen met de concrete toepassing van AI. De mogelijkheden worden erkend, maar hoe vertaal je AI naar praktische bedrijfsprocessen? Of, met andere woorden: hoe zetten we AI in voor méér dan alleen het laten schrijven van e-mails, webpagina’s en blogs in ChatGPT? 😉
In deze zoektocht naar AI-toepassingen komt Agentforce, de AI-oplossing van Salesforce, om de hoek kijken. Dit platform stelt bedrijven in staat om autonome ‘AI-agents’ te ontwikkelen en in te zetten voor diverse bedrijfsprocessen. Waarom je Agentforce zou moeten meenemen in je procesverbeterstappen met AI? Volgens ons ligt de kracht van Agentforce in de volgende vijf unieke kenmerken die het onderscheiden van andere AI-oplossingen op de markt:
De 5 voordelen
- Autonome en dynamische AI-agenten (Meer dan een chatbot) Agentforce gaat verder dan traditionele chatbots door autonome AI-agents te creëren met die op basis van je data en eerder gebouwde flows functioneren. Dit maakt dat ze goed antwoord kunnen geven op vragen van geïnteresseerden en klanten, zodat jouw team zich kan richten op de moeilijkere taken.
- Naadloze integratie binnen Salesforce (Native AI in CRM) Veel AI-oplossingen vereisen koppelingen of maatwerk om samen te werken met CRM-systemen. Agentforce is native ingebouwd in het Salesforce-platform en heeft concrete afspraken met hun LLM-providers, die overigens enkel geanonimiseerde gegevens doorgestuurd krijgt, wat het veiliger maakt. Het heeft direct toegang tot relevante klant- en bedrijfsgegevens zonder aparte API-koppelingen. Dit maakt snelle en contextbewuste besluitvorming mogelijk.
- Multi-agent taakcoördinatie Agentforce ondersteunt meerdere AI-agenten die met elkaar samenwerken, denk daarbij aan een sales-agent die wordt gekoppeld met een inplan-agent, een support-agent en een marketing-automatiseringsagent die specifiek op basis van het chatgesprek een custom nieuwsbrief toestuurt met passende kortingscode.
- Compliance en security op enterprise-niveau Veel generatieve AI-oplossingen, zoals ChatGPT of Google Gemini, slaan interacties op en verwerken ze in externe cloudomgevingen. Dit kan leiden tot privacy- en compliance-risico’s. Agentforce biedt daarentegen geavanceerde beveiligings- en compliancefunctionaliteiten. In tegenstelling tot externe AI-modellen verwerkt Agentforce gevoelige klantgegevens binnen de veilige infrastructuur van Salesforce doordat ze een soort data clean room in hebben gebouwd, voordat de data naar deze LLM’s worden verstuurd. Daarbij komt dat ze contracten hebben gesloten voor zero retention met de LLM providers. Daar kan je hier meer over lezen of bekijk deze graphic.
- AI-gedreven automatisering met geavanceerde acties en triggers Waar veel AI-systemen alleen inzichten geven of simpele acties uitvoeren, kan Agentforce bedrijfsprocessen ondersteunen met AI-beslissingen. Zo is bijvoorbeeld automatische case-routing en opvolging mogelijk – AI-agenten kunnen taken automatisch toewijzen aan medewerkers of deze zelf opvolgen zonder menselijke tussenkomst.
Waarom Agentforce onderzoeken?
Bedrijven die AI willen integreren in hun bedrijfsprocessen en al werken met Salesforce zouden Agentforce moeten overwegen vanwege de diepe integratie met het CRM, waarmee AI niet alleen inzichten biedt, maar ook zelfstandig taken uitvoert. Vooral IT-managers, sales- en serviceleiders kunnen profiteren van de mogelijkheid om autonome AI-agenten in te zetten voor case-routing, leadkwalificatie en geautomatiseerde klantinteracties.
Agentforce Hackathon: In 1 dag van brainstorm naar concept.
Als een van de eerste Salesforce-partners die zich grondig heeft verdiept in de mogelijkheden van Agentforce, willen we onze klanten en geïnteresseerden laten zien hoe deze technologie in de praktijk werkt en welke concrete voordelen het biedt voor organisaties.
Daarom organiseren we op 21 maart 2025 de Agentforce Hackathon in ons nieuwe kantoor aan de Laan van Europa 100, 3317 DB Dordrecht. Dit evenement is speciaal bedoeld voor innovatieve ondernemers, IT-managers en executives die op zoek zijn naar praktische AI-oplossingen om hun organisatie efficiënter en effectiever te maken.
Tijdens deze dag gaan we samen van brainstorm naar concreet werkend concept, zodat u zelf ervaart hoe Agentforce uw CRM en bedrijfsprocessen kan versterken.
Meld u nu aan via de eventpagina: Growteq Agentforce Hackathon.