Omzet en klanttevredenheid verhogen met Internet of Things
Steeds meer in ons dagelijks leven is verbonden met het internet. Via allerlei apps kan ik op weg naar kantoor de koffiemachine alvast aanzetten, kan ik op de trap naar boven alvast de deur van het kantoor ontgrendelen, de thermostaat een graadje lager zetten omdat ik dit was vergeten en vanaf mijn werkplek de babyfoon-app openen en even naar mijn zoon kijken die heerlijk ligt te slapen. Dit netwerk van apparaten die zijn verbonden aan het internet noemen we het Internet of Things (IoT). Hun verbinding met het internet stelt deze apparaten in staat data te versturen, data waar je als leverancier of gebruiker van het apparaat veel uit kunt halen. Graag neem ik je mee in de zakelijke kansen die dit creëert en kracht van Salesforce IoT.
Internet of Things
Om straks beter te begrijpen hoe Salesforce inspeelt op IoT is het goed om kort stil te staan bij wat IoT precies is. Een klantgerichte IoT strategie heeft 4 bouwstenen:
Dingen: apparaten en apps met software en sensoren zoals een thermostaat, digitale camera, auto of industriële robot.
Connectiviteit: de verbinding van een apparaat of app met het internet.
IoT Platforms: platformen om verbonden apparaten te beheren, software bij te werken en data te ontvangen.
CRM: de plek waar alle context rondom klant en apparaat te vinden is zoals recente aankopen en klachten, aankoopdatum, garantietermijn, etc.
De uitdaging: wel data maar geen inzicht De uitdaging voor veel bedrijven is om de verbinding te leggen tussen de IoT infrastructuur (ding, connectiviteit en platform) en alle data die hieruit voortkomt enerzijds, en het CRM anderzijds en hierdoor een betere klantervaring te bieden. Dit proces vergt veel tijd, geld en expertise en zonder je IoT data in deze context te plaatsen is het erg moeilijk om je investeringen in IoT te verzilveren. Dit is precies waar Salesforce je met Salesforce IoT bij helpt.
De oplossing: Salesforce IoT Salesforce IoT verbind je IoT infrastructuur met Salesforce CRM. Omdat Salesforce IoT onderdeel is van één en hetzelfde platform integreert het naadloos met onder andere Sales-, Service- en Marketing Cloud met dezelfde veiligheid en betrouwbaarheid die we al van het platform gewend zijn.
Voordelen
Salesforce Internet of Things biedt je een drietal voordelen:
Rapid Innovation: Salesforce IoT is low-/no-code technologie waarmee het ontplooien van een IoT strategie voor een groter publiek haalbaar is.
Customer Context: Data van een apparaat alleen is niet genoeg om als leverancier accuraat en relevant te reageren. Als je van een apparaat het signaal ontvangt dat hij binnenkort kapot gaat en op basis daarvan een Case aanmaakt, houd je geen rekening met de historie van het apparaat. Misschien is er wel een kans om het product te vervangen in plaats van een versleten product te repareren.
Real-Time Engagement: Salesforce IoT is gebouwd op het Salesforce Platform en integreert daardoor naadloos met bijvoorbeeld de Sales- en Service Cloud. Hierdoor kan data uit een apparaat direct worden omgezet in een actie, bijvoorbeeld een Case in Service Cloud of het sturen van een monteur met Field Service Lightning.
Proactiviteit is hierbij het sleutelwoord. Salesforce IoT helpt je om op een proactieve manier te verkopen, service te verlenen of in contact te treden met je klanten en hierdoor hun loyaliteit te verhogen.
Salesforce IoT Editions
Als je wilt starten met Salesforce Internet of Things heb je de keuze uit 2 edities. De Explorer Edition is bedoeld om mee te starten. Je kunt hiermee tot 10.000 apparaten verbinden en 500.000 events per dag ontvangen. Deze editie start bij $6.000 per Salesforce omgeving, per maand. Met de Scale Edition kun je doorpakken en je IoT strategie verder uitbouwen. Het aantal apparaten dat kan worden verbonden is onbeperkt en per dag kunnen tot 1 miljard events worden uitgelezen. De prijs van de Scale Edition is beschikbaar op aanvraag.
En nu?
Het is alweer 4 jaar geleden dat Marc Benioff met zijn connected toothbrush het podium van de Dreamforce Keynote betrad en verkondigde hoe IoT van invloed zal gaan zijn en de relatie tussen klant en bedrijf zal gaan veranderen. Met steeds meer connected devices in onze huizen wordt het de hoogste tijd om als leverancier van deze apparaten de data van deze apparaten te benutten.
Salesforce maakt met Salesforce IoT de potentie van het Internet of Things toegankelijk voor bedrijven die hiervoor zelf niet het geld, de tijd of de expertise in huis hebben.
Meer weten over onze oplossingen?
Onze consultants hebben veel ervaring binnen een grote verscheidenheid aan branches.
Eens verder brainstormen over de mogelijkheden voor jouw organisatie?