Deze mini-blog is bedoeld voor organisaties die gebruikmaken van Salesforce en nog (deels) in Salesforce Classic werken.
Bij de opkomst van nieuwe technologie komt er altijd zo’n moment waarop je mee moet in de technologische vooruitgang. Dat je er niet meer aan ontkomt om je gedrag aan te passen en de overstap te maken. Dat moment waarop je de ‘good old’ TAN-codes niet meer kunt gebruiken en betaalopdrachten moet accepteren via een app. Of, misschien nog iets lastiger voor te stellen, dat moment waarop je pinpas in de ban gaat en je alleen nog maar contactloos kunt betalen met behulp van je smartphone. Nu Salesforce in het najaar gebruikers met zachte dwang laat overschakelen naar Lightning Experience komt dit moment ook weer wat dichterbij voor Salesforce Classic gebruikers. In deze mini-blog vertel ik je graag meer over deze ontwikkeling. Ook vertel ik je hoe je je het beste kunt voorbereiden.
Lightning viert inmiddels zijn vierde verjaardag. In deze vier jaar heeft Salesforce haar focus volledig verlegd naar deze gebruikersinterface. Redenen om over te stappen zijn er te over. Nieuwe functionaliteit is veelal alleen nog maar in Lightning beschikbaar, dus profiteer je hier alleen van als je in Lightning werkt. Lightning werkt prettig en wordt enthousiast ontvangen door eindgebruikers. De Lightning-interface is erg gebruiksvriendelijk en intuïtief en kan op vele manieren worden aangepast waardoor gegevens overzichtelijker worden weergegeven. Daarnaast zijn standaard-acties zoals het converteren van een Lead of toevoegen van een Campagne-lid veel gebruiksvriendelijker.
Al sinds het begin van dit jaar kun je als beheerder van een Salesforce-omgeving de kritieke update1 Lightning Experience inschakelen zijn tegengekomen. Vanaf 12 oktober zal deze update automatisch worden geactiveerd. Vanaf dit moment is Lightning Experience ook in jouw omgeving beschikbaar. Tevens worden gebruikers wekelijks automatisch overgeschakeld2 naar Lightning.
Nu de overstap in zekere zin voorzichtig wordt opgelegd is het tijd om ook jouw gebruikers en omgeving voor te bereiden. Gelukkig biedt Salesforce met de Lightning Experience Transition Assistent (in het Setup-menu) de nodige ondersteuning. Aan de hand van drie stappen, Discover, Roll Out en Optimize, kun je stapsgewijs toewerken naar de uitrol en optimalisatie van Lightning. Met name de Readiness Check in de Discover fase is een handig hulpmiddel om te achterhalen of er functionaliteit of aanpassingen zijn die je aandacht nodig hebben.
Een praktische en efficiënte werkwijze is om vervolgens gewoon aan de slag te gaan met Lightning. Geef enkele gebruikers toegang tot Lightning en vraag hen alles te noteren wat niet of anders werkt dan men gewend is. In korte tijd creëer je zo een overzicht van items die aandacht nodig hebben en ook echt gebruikt worden. Op basis hiervan kun je vervolgens een actieplan maken.
Kom je er niet uit? Bij Growteq werken we vanaf het allereerste begin met Lightning en helpen we je graag bij een soepele overgang. Stuur mij je Readiness Check Report en maken graag een beoordeling van wat er nodig is om Lightning uit te rollen.
—
- Een kritieke update is een update van Salesforce om de prestaties of gebruiksvriendelijkheid van je Salesforce-omgeving te verbeteren maar impact kan hebben op bestaande aanpassingen. Een beheerder kan zelf kiezen wanneer hij/zij de update wil activeren tot de automatische activatiedatum is bereikt. Wees zorgvuldig met het activeren van kritische updates zodat de impact minimaal is. Kritieke updates zijn voor een beheerder in te zien via Setup > Critical Updates.
- Dit is van toepassing op gebruikers met een standaardprofiel of gebruikers met een aangepast profiel waarin de Lightning Experience User permission is ingeschakeld.