Regelmatig wordt aan ons gevraagd om een dashboard te ontwikkelen met behulp van het Salesforce Platform. De sterke punten van Salesforce Dashboards zijn dat ze veelal samengesteld kunnen worden met de gegevens die al vast liggen in Salesforce. Een uitgelezen kans om met behulp van Kritische Prestatie-Indicatoren (KPI’s) de ontwikkelingen binnen het bedrijf op de voet te volgen.
Grondige analyse door Business Consultants Het vinden van de juiste KPI’s pakken we aan door een analist, samen met een aantal sleutelfunctionarissen uit de organisatie, eerst de bedrijfsprocessen in kaart te laten brengen. Hierbij maken we gebruik van een aantal modellen uit de CommonKads methodologie, zie het figuur hieronder. Tijdens het analysetraject brengen we de organisatie, de communicatie, medewerkers en gebruikte kennis in kaart.

Door deze aanpak zijn wij in staat om kennisintensieve gebieden in kaart te brengen. De kennis die nu expliciet beschikbaar komt kan daarna worden gebruikt om besluitvormingstaken binnen de systeemgrenzen van Salesforce te halen. Het resultaat is dan dat deze kennis niet alleen geborgd is om ook binnen de organisatie gedeeld kan worden en op een uniforme wijze door iedereen kan worden ingezet. De recente ontwikkelingen rond Salesforce Einstein zorgen ervoor dat we nu ook de gereedschappen hebben om deze kennisintensieve processen binnen het Salesforce Platform te halen.
Een ‘bijproduct’ van deze analyse is dat het nu ook vrij eenvoudig mogelijk is om voor de belangrijkste processen KPI’s aan te wijzen die vervolgens specifiek en meetbaar gemaakt kunnen worden. En wat is dan mooier om de resultaten binnen de organisatie te delen!
KPI’s delen door middel van Dashboards
Afhankelijk van de eisen en wensen maken we veelal gebruik van de volgende mogelijkheden:
Salesforce Dashboards om de belangrijkste operationele gegevens samen te vatten en te presenteren.
KlipfolioDashboards om diverse (sociale media) bronnen bijeen te brengen.
Excel Plugins om historische data zoals jaarcijfers uit het verleden te presenteren tegen de actuele cijfers van dit jaar. Het product dat we hiervoor gebruiken is G-Connector van Xappex.com.

Excel Plugins
Met name op de laatste categorie wil ik hieronder nog even kort ingaan. Op hoofdlijnen zijn er een tweetal verschillende producten. De eerste groep werkt als een Excel-plugin binnen MS Office Excel. De tweede groep maakt gebruik van web-based ‘spreadsheets’ zoals bijvoorbeeld Google Sheets. Vooral de combinatie tussen Google Sheets en Salesforce is heel sterk omdat beide producten vrijwel onafhankelijk zijn van de eigen hardware infrastructuur. De belangrijkste voordelen van dit gereedschap zijn:
Eenvoudig kunnen uploaden van Excel spreadsheets naar Salesforce.Automatisch exporteren van Salesforce rapporten naar Excel, aanvullende berekeningen uitvoeren in Excel en het resultaat presenteren.Het kunnen maken van complexe rapportages. Deze worden dan zonder mensenlijke tussenkomst gegenereerd en worden automatisch bijgewerkt als de onderliggende gegevens in Salesforce worden aangepast.Wekelijks, dagelijks of zelfs elk uur verversen van gegevens.Combineer en vergelijk historische data, die vaak vastligt in spreadsheets, met actuele gegevens uit Salesforce.
Zelf ook een dashboard maken?
Mocht je aan de slag willen met Dashboards of meer willen weten over hoe bovenstaande producten helpen grip te krijgen op je organisatie? Neem dan contact op met Hanno. We helpen je graag verder!

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu