Een Salesforce organisatie bevat vaak veel belangrijke bedrijfsinformatie, zoals klantgegevens, verkoopkansen, gesloten deals, facturen met bijbehorende betalingsgeschiedenis en nog veel meer. Door gebruikers verschillende rechten te geven, kun je precies instellen wie welke gegevens mag inzien, wijzigen of toevoegen. Door de beveiligingsinstellingen van Salesforce op de juiste manier te gebruiken, zorg je er voor dat deze data veilig is afgesloten van de buitenwereld.
In sommige gevallen zou je echter graag willen dat een deel van deze gegevens wel te bereiken is door mensen buiten de Salesforce organisatie. Voor deze situaties kan Community Cloud een oplossing bieden. Met een Community Cloud kun je namelijk een specifieke groep mensen bedienen door een deel van je Salesforce organisatie voor hen te ontsluiten. Zo’n omgeving noemen we een Community of ook wel een Portal. De drie meest voorkomende toepassingen zijn een klantcommunity, een partnercommunity en een medewerkercommunity.
Klantcommunity
Veel bedrijven bieden hun klanten tegenwoordig een portal aan waarin ze hun persoonlijke gegevens en andere relevante informatie zoals contractinformatie, bestelhistorie en facturen kunnen inzien. Behalve informatie inzien, bieden sommige portals ook self-service aan zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens, het aanpassen van een contract, of het doorgeven van serviceverzoek. Met een de Community Cloud kun je eenvoudig zo’n portal inrichten, waarbij je kunt bouwen op de vertrouwde kwaliteit en dataveiligheid van het Salesforce Platform. Je kunt hierbij specifiek aangeven welke data uit de Salesforce-omgeving inzichtelijk en bewerkbaar moet zijn voor klanten. Een dergelijke portal neemt een grote administratieve last weg omdat klanten rechtstreeks hun eigen gegevens kunnen inzien en wijzigen, waardoor je meer tijd overhoudt voor waardevoller activiteiten. Voor klanten geeft een portal een betere beleving omdat ze 24/7 toegang hebben tot hun relevante data, wat zorgt voor een hogere klanttevredenheid.
Partnercommunity
Een tweede mogelijkheid is om informatie te delen met Partners in een Partner Portal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gemeenschappelijke klanten of verkoopkansen. Met een Partner Portal hou je belangrijke informatie op één plaats vast en hebben alle partners altijd rechtstreeks toegang tot relevante gegevens. Met behulp van Chatter kun je ook eenvoudig updates posten, of reageren op updates van andere Community-gebruikers. Hierbij kun je groepen creëren zodat posts alleen zichtbaar zijn voor een specifieke groep mensen.
Medewerkercommunity
Als niet alle medewerkers een Standaard Salesforce licentie hebben, is de Community Cloud een goedkope en efficiënte manier om medewerkers toegang te geven tot de basisfunctionaliteit van Salesforce zoals het inzien en toevoegen van records en bestanden en het voeren van discussies met behulp van Chatter.
Met de uitgebreide templates die Salesforce standaard aanbiedt, is het mogelijk om in korte tijd een portal in te richten. Binnen zo’n template zijn er vervolgens ruime mogelijkheden om deze portal volledig naar je specifieke wensen aan te passen, zowel de inhoud als de vormgeving.
Benieuwd geworden wat de Community Cloud voor jullie kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op om samen de mogelijkheden door te nemen.